עמוד:214

סעיף ד-פעילות זו מסכמת את העיסוק במדרש ודורשת מהתלמידים לספר את המדרש בלשונם ולהוסיף לסיפור גם תאורי מחשבות ורגשות משלהם , על בסיס המסופר במדרש . פעילות 3 שער טיטוס הוא שער ניצחון שבנה אחיו של טיטוס כאות הוקרה לאחיו , כשתים עשרה שנה לאחר נצחונו על היהודים במרד הגדול . בחלקו הפנימי של השער , המופיע בתמונה המרכזית , ישנו תבליט המתאר שבויים יהודיים המובילים את כלי המקדש שנבזזו על ידי הרומאים עם החורבן . התבליט נראים מנורת המקדש , מזבח הזהב , חצוצרות הכסף והמחתות . פעילות 4 בתקופת הקמת בית המקדש השני נשאל זכריה הנביא האם יש להמשיך ולצום לזכר חורבן המקדש הראשון , כאשר התבטלה הגזרה ועם ישראל בונה את בית המקדש השני : האבכה , בחדש החמשי--הנזר , כאשר עשיתי זה כמה שנים ( זכריה ז ג . ( על כך השיב זכריה : צ וֹ ם הרביעי וצ וֹ ם החמישי וצ וֹ ם השביעי וצ וֹ ם העשירי יהיה לבית-יה וּ דה לשש וֹ ן וּ לשמחה , וּ למעדים , ט וֹ בים ; והאמת והשל וֹ ם , אהב וּ . ( זכריה ח יט ) ואכן , בתקופת בית שני בטלו הצומות והפכו לימי שמחה , ומשחרב חזרו לצום . וכן לעתיד לבואכאשר יבנה בית המקדש השלישי , יתבטלו שוב הצומות ויהפכו למועדים . הסיבה לצומות , על פי זכריה , תלויה באמת ובשלום : כאשר שוררים שלום ואמת , יהפכו הצומות לימי שמחה . כסיכום לפרק ניתן להביא את דברי הרב קוק בספרו " אורות הקודש " ( חלק , ג' עמ' שכג : ( " ואם נחרבנו ונחרב העולם עמנו על ידי שנאת חינם , נשוב להיבנות והעולם עמנו יבנה על ידי אהבת חינם . " ... אפשר לשוחח על משמעות הביטוי " אהבת חינם" ולהעלות עם התלמידים רעיונות למעשים של אהבת חינם שהם יכולים לממש בחיי היומיום שלהם-בבית ובכיתה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר