עמוד:157

פעילות 2 על אף השורה האחרונה , המביעה תקווה לימים טובים יותר , קשה לומר שזהו שיר שמח . אפשר לומר שבמצב הקשה שהמשפחה נתונה בו יש גם נקודות אור : התמיכה שבני הזוג נותנים זה לזה , ההומור והמאמץ של שני ההורים להיטיב עם ילדם גם ברגעים הקשים . פעילות 3 הילד הוא העד המתאר את המצב בבית . הוא מבחין בשינוי בהרגליו של אבא , הוא מבחין בדרך שבה אבא מגן על אמא ( זה מתבטא בשינוי התשובה של האב : בית 6 לעומת התשובה בבית , ( 7 הוא מבחין בשינוי במאכלים ובחישובים הקטנים לצורך חיסכון , והוא מבחין ברגשותיהם של ההורים . אף שהילד עצמו אינו מדווח על רגשותיו , הפרטים שהוא רואה עשויים להעלות מגוון רגשות אפשריים : מבוכה נוכח חוסר האונים של ההורים ואולי גם פחד מן הצפוי לבוא , חמלה על המבוגרים שעתה הם חסרי אונים , בושה בעקבות המצב החדש ואולי אף גאווה בהוריו על היכולת לקוות לטוב . פעילות 4 למשל , העובדה שהאב אינו עובד אף שבכל יום הוא יוצא מהבית עם בוקר : " אבי לובש בכל יום את בגדי השבת , " וכן " ואמא מעבירה את בגדי העבודה של אבא / מזווית אל זווית ; " העובדה שהמאכלים שעולים על שולחן המשפחה פשוטים וזולים : "תבשיל מרבע הכרובית " , וכן " היא אז לוחשת לעצמה : 'שלושה אנשים . " . ' העובדה שהדאגה והצער של אמא מתבטאים בבכי : " אמא מביטה אחריו ומבט / לה רטוב . " ציורו של אברהם אופק , המופיע לצד שירו של זאב , נקרא " יחד . " כללית , מרכיבי התמונה הם רבדים נוספים של הבעה , והתבוננות בהם מרחיבה את ההבנה של הציור . קו מול צבע : יש ציורים שבהם הצורות מוגדרות על ידי קווי מתאר המקיפים אותן , ויש ציורים שהדגש בהם הוא על כתמי הצבע . סוגי הקווים מגוונים : קו רציף או מקוטע , מעוגל או זוויתי , ברור או מטושטש , קווים שניתן בעזרתם לעקוב אחר תנועות היד של האמן ועוד . לעיתים מרמזים קווים פתוחים וזורמים על תנועה בציור , ואילו צורות המתוחמות על ידי קווים סגורים יוצרות תחושה סטטית ודוממת . גם השימוש בצבע מכיל אפשרויות רבות – צבעים " חמים" מול " קרים , " בהירים וכהים , צבעים חזקים או עכורים , שקופים ומעורבבים , מעברים שונים בין כתמי צבע ועוד . השימוש בצבע משפיע על התגובות הרגשיות המתעוררות אצל הצופה ( למשל , מקובל כי צבעים חמים – אדומים למיניהם – מעוררים תחושת חיות , ואילו קרים – כחולים למיניהם – משרים עצבות או ניכור . ( כך בתמונה של אברהם אופק , למרות הקדרות שרובצת על הדמויות היושבות מעוררים הצבעים העזים והבהירים תחושה של אופטימיות ונחמה . יש משמעות לאופן שבו העצמים או הדמויות מאורגנים בציור , ליחס בין האובייקטים השונים . מי נמצא ליד מה , מה " קרוב" לצופה ומה ניצב בעומק הציור . למה הדמות שנועצת בנו עיניים יושבת בקדמת התמונה , ואילו הדמות שעוצמת את עיניה בייאוש ממוקמת רחוק יותר ? מדוע בחר האמן להציב את השולחן במרכז הציור וכל הדמויות סביבו ? הצייר בוודאי חשב על השאלות האלו . כדאי להנחות את הילדים להתבוננות באיור עצמו – לפני שמתייחסים לקשר בינו לבין השיר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר