עמוד:165

הטקסטים המובאים להלן מציגים את עמדת היהדות בסוגיית הזכות לחינוך , או ליתר דיוק – החובה לחנך . מן התורה מוטלת החובה על כל אב ללמד את בנו תורה , ואם אינו יכול לעשות זאת מוטלת עליו האחריות לדאוג שבנו ילמד אצל אחרים . ( חשוב להסביר לתלמידים כי באותם ימים למדו בעיקר תורה -ולא לימודי חול , אך הלימוד כלל גם קריאה וכתיבה כך שלימוד תורה למעשה אינו רק לימודי קודש . ( בנוגע למועד התחלת הלימוד מבואר בשו ) "ע יו"ד רמ : ( "ה " מאימתי מתחיל ללמד לבנו ? משיתחיל לדבר מתחיל ללמדו תורה צווה לנו משה , ופסוק ראשון מפרשת שמע . ואח"כ מלמדו מעט מעט וכו '" . וידועים דברי המשנה מסכת אבות ( ה , כא ) " בן חמש שנים למקרא בן עשר למשנה בן שלש עשרה למצות בן חמש עשרה לתלמוד" . להרחבה נוספת ניתן לקרוא את מאמריו של הרב מלמד בנושא החינוך לתורה באתר פניני הלכה http : // ph . yhb . org . il / category / % D 7 % 9 C % D 7 % 99 % D 7 % A 7 % D 7 % 95 % D 7 % 98 % D 7 % 99 % D 7 % 9 D- % D 7 % 90 / 02- % D 7 % 94 % D 7 % 97 % D 7 % 99 % D 7 % A 0 % D 7 % 95 % D 7 % 9 A- / % D 7 % 9 C % D 7 % AA % D 7 % 95 % D 7 % A 8 % D 7 % 94 פעילות 2 תקנות רבי יהושע בן גמלא סייעו בהפצת ההשכלה בקרב כל שכבות האוכלוסיה : כעת כלל הילדים , מגיל , 7-6 בכל מקום ומקום , זכו לפתיחת בית ספר במקום מגוריהם . קטע מכתבה : "מוזמביק " / מאת רועי גפן ( מתוך כתב העת "ילדי טבע הדברים ( " עד כאן כיוונו הפעילויות אל עבר הפקת מידע משלושה ייצוגים הנקשרים לאותו הנושא : מפה , תמונות וטקסט שהופיעו בתוך ספר של לימוד גיאוגרפיה . המטרה הייתה להצליב בין שלושתם כדי להתחיל ליצור גוף ידע אחד שכמות המידע הנצברת בתוכו הולכת וגדלה , אך שגם הבנתו הרבממדית של הנושא שהוא עוסק בו הולכת ומעמיקה . הפעילויות המתייחסות לכתבה מאפשרות לתלמידים להעמיק את ידיעותיהם בנושא הזכות לחינוך באופן עצמאי יותר ולהשתמש במיומנויות / אסטרטגיות שלמדו מוקדם יותר לצורך היכרות עם היבט נוסף הקשור לאותו נושא . פעילויות אלה מתבססות על התפיסה לפיה כל ספר בתחום דעת כלשהו אינו אלא נקודת מוצא ( או כלי עזר ) המאפשרת להרחיב את הלמידה ולהרחיב את ההיכרות עם תופעות ואירועים בעולם שאנו חיים בו . בקטע מהכתבה על מוזמביק מוצג היבט חיובי הקשור לזכות לחינוך לעומת ההיבטים השליליים שהוצגו עד עתה . פעילות 3 הפרק עסק בתופעה הקשורה לתחום החינוך – תופעה המלמדת על כך שהזכות לחינוך , המוגדרת כחלק מזכויות האדם באו " ם , אינה מיושמת / מוגשמת / מופעלת / מוצאת אל הפועל בכל המדינות בעולם . במדינות שבהן הזכות לחינוך אינה מוצאת אל הפועל הילדים אינם לומדים ולכן אינם יודעים קרוא וכתוב .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר