עמוד:227

שלושת האחים , ומבאר את הקשר של הספר לסדרה " מסע בעקבות שמי ; " בסופו של דבר , כל כתבי החידה היו חלק ממבצע גדול רב-שלבי , הנוגע להיסטוריה של המשפחה ולמורשתה השלובה במורשת תקומתה של ישראל . עם התלמידים כדאי להתעכב תחילה על זהות הדוברים ( הבנים גל ודידי והבת אבי , ( על ההקשר ( כתבי חידה לציון חגיגת בת מצווה של אבי ) ועל דרך המסירה מפי שלושה דוברים שכל אחד מתאר את הדברים מנקודת הראות שלו . במהלך הקריאה כדאי להתייחס למערכת היחסים בין שלושת האחים , לגילויי החיבה והקנאה , לקנטרנות ולמחויבות ההדדית . במהלך הקריאה כדאי גם לאפיין כל אחד מהשלושה : אפשר לחלק את הכיתה לקבוצות , שכל אחת מהן תתמקד בדמות אחת ובתכונותיה . רצוי כמובן להתייחס לשמות הדמויות , לשמות המקומות ולאירועים הנזכרים בסיפור וקשורים לתולדות היישוב ( כמו מלחמת השפות ) ולתולדות תל אביב ( כמו הרס המבנה ההיסטורי של גימנסיה " הרצליה . ( " בכל פעם שהילדים מפענחים כתב חידה כדאי לבקש מקבוצה אחת של תלמידים להוסיף עובדות או לאתר מידע חזותי או אחר באינטרנט ולהציגו בכיתה . בנושא הלשון , כדאי להתייחס לשפה שהילדים משתמשים בה כשהם יושבים ומדברים מול החוקר המשטרתי . שפתם של הילדים בספר אמינה , אף כי יש בה פה ושם שיבושים וצרימות ( בין היתר – " הוא לבש משקפי שמש בלילה , " או " אני מבטיח להכיר לך אחד , חמש , עשר , כמה שתרצה , " עמ' . ( 248 בכל זאת היא נקראת כשפה מדוברת טבעית וברורה . כדאי לשוחח בכיתה על נקודות אלה : האם הילדים בסיפור " נשמעים" כמו ילדים במציאות ? האם יש אפיונים מיוחדים בדיבור שלהם למשל משפטים קצרים מאוד , ריבוי סימני פיסוק , ריבוי שאלות , מילים שמבוגרים אינם משתמשים בהן ? האם הם משתמשים בביטויי סלנג ? האם יש להם שפה פרטית , בהיותם שלישייה ? מכאן כדאי להתייחס ליכולתה של הסופרת המבוגרת לכתוב בקולם הטבעי של ילדים צעירים , ולתרומתה לאמינותו של הטקסט . קישור לאתר יוטיוב , שבו הסופרת מספרת על עצמה ועל כתיבתה וקוראת מאחד מספריה לנוער : https : // www . youtube . com / watch ? v = YEsCi 3 hrF 3 Q ל קישור לאתר של הסופרת העוסק בספרי הסדרה " מסע בעקבות שמי : " http : // www . namebook . co . il / about . html . דני אלוף העולם , מאת רואלד דאל , זמורה ביתן , 1984 סדרת " מרגנית " רואלד דאל , ( 1990 – 1916 ) סופר שכתב לילדים ולמבוגרים , נולד באנגלייה . ספריו לילדים הם רבי מכר שתורגמו לשפות רבות , חוזרים ונדפסים שוב ושוב וזוכים לעיבודים לקולנוע ולטלוויזיה . רואלד דאל נחשב בעיני רבים לסופר " מחונן , שנון , משעשע , רב-המצאות " ( מתוך " ילדים גדולים " מאת יהודה אטלס , כרך – 1 האנגלים , ידיעות אחרונות ספרי חמד , 2003 עמ ' . ( 181 עם זאת נשמעה לא מעט ביקורת על כך שיצירותיו מפרות " כמעט כל טאבו חינוכי בספרי הילדים " ( שם . ( רואלד דאל היה ילד שובב , שתעלוליו ומעשי הקונדס שעשה עברו לעתים קרובות את גבול הטעם הטוב . חלק גדול מילדותו ומנעוריו בילה בפנימיות שהחינוך הנוקשה בהן חישל את רוחו . הוא צמח להיות קורא נלהב ופיתח חוש הומור עוקצני . במלחמת העולם השנייה התגייס לחיל האוויר הבריטי , עבר קורס טיס ונפצע פצעים אנושים בנחיתת אונס . לאחר שהחלים שב לאנגליה כגיבור מלחמה , ונשלח בתפקיד לשגרירות בריטניה בוושינגטון . שם החלה למעשה הקריירה שלו כסופר , תחילה למבוגרים ואחר כך גם לילדים . לאורך חייו פקדו את רואלד דאל ובני משפחתו שורה של אסונות וטרגדיות –

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר