עמוד:83

. 5 מפגש עם טקסט בשפת המקרא . הערות והצעות להוראת הפרק המעשייה האמנותית " בגדי המלך החדשים " / מאת הנס כריסטיאן אנדרסן במרכז הסיפור עומד מלך גנדרן , שתשוקתו לבגדים חדשים גורמת לו להזניח את ענייני הממלכה . הוא מתפתה להאמין להבטחות של זוג נוכלים שלפיהן רק אנשים חכמים יוכלו לראות את הבגדים שהשניים יתפרו לו . במהלך התפירה המלך משגר אל האורגים הנוכלים כמה משריו כדי שיתרשמו מהבגדים החדשים , אבל החשש שייתפסו כטיפשים גורם להם לסכור את פיהם ואיש מהם אינו מודה שאינו רואה דבר . כשהבגדים מוכנים גם המלך עצמו אינו מעז להודות שאינו רואה את מה שהנוכלים "מציגים" בפניו , שמא ייחשב לטיפש ; הוא יוצא אל הרחובות בתהלוכה חגיגית – כשהוא עירום . בין המוני הצב וּ עים המריעים למלך ולבגדיו החדשים יש רק ילד אחד שאינו חושש לדעת הקהל , מפר את השתיקה וצועק : " המלך עירום " ! סוף הסיפור הולם את מוסכמות הסוגה של מעשייה אמנותית ; אין כאן " הסוף הטוב" המצופה במעשייה , והשאלות הערכיות-חברתיות שהסיפור מציף ממשיכות ללוות את הקוראים . פעילות 1 לפני קריאת הסיפור כדאי להעמיד את השאלה לשיחה בכיתה . אפשר לערוך דיון על אודות לחץ חברתי ועל הכרוך באמירת האמת ובנאמנות לעמדה הנוגדת את דעת הרוב . כדי לעורר את העניין של התלמידים בנושא , כדאי להמחיש אותו באמצעות אירועים או מצבים מעולמם : כיצד ינהגו במקרה שבו חבריהם יחליטו לצאת לבילוי משותף במקום כלשהו שאינו נראה להם ? איך ינהגו במקרה שבו רוב הילדים יתנהגו באופן פוגעני כלפי אחד מהילדים בכיתה ? באיזו מידה הם נענים למוסכמה הקשורה לאופנה או למותגים ? ההתמודדות עם שאלות אלו תאפשר להם לבדוק את השאלות האלה : האם קל לצאת נגד דעת הרוב ? מה המחיר החברתי שהתנהגות כזו עלולה לגבות ? מה עלול לקרות כשאין ביקורת על דעת הרוב ? מעבר ל"כותר" ( לאחר פעילות 2 בספר המודפס ) לאחר קריאת הסיפור כדאי להפנות את הילדים אל הפעילות המתוקשבת בספר הדיגיטלי שהיא אמצעי חלופי להבנת המסר הגלוי של הטקסט , להבנת המילים הלא מוכרות ולהבנת המסר הסמוי בו . הפעילות היא משחק טריוויה המציג בפני התלמידים 10 שאלות . בכל פעם שייכנסו למשחק , הם יגרילו שאלות מתוך " בנק" שאלות המכיל מספר רב יותר של שאלות ממספר השאלות המוצגות

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר