עמוד:95

פעילות – 7 פעילות הסיום – פעילות כתיבה משימת הכתיבה בפרק זה שונה ממשימות כתיבה אחרות בכך שהיא כמעט ואינה מכוונת את הכתיבה עצמה , אלא מתמקדת בטרום-כתיבה : בהלך רוח של השתהות והרהור , של תשומת לב לפרטים ושל במציאת הנגיעה האישית והקרבה לנושא . לכן כדאי להזמין את התלמידים לפעילות הזו , רק אם ניתן ליצור בכיתה אווירה רגועה ונינוחה , כזו המאפשרת את ההתמקדות שתוארה לעיל . מומלץ מאוד לבקש מהתלמידים להראות למורה את הדברים שכתבו כהכנה ( סעיפים . ( א-ג אם ירצו , הם יוכלו גם להקריא אותם לפני הכיתה . לדברים אלו יש ערך כשלעצמם , ולא רק כשלב מקדים . ייתכן שחלק מהתלמידים , שייהנו מהשלבים המוקדמים , יתקשו לכתוב בסוגה מסוימת ( שלב ד . ( אפשר להציע להם להמשיך לחשוב על הנושא שבו בחרו , לחזור ולקרוא את מה שכתבו עליו , ואולי תהליך האינקובציה הזה יאפשר להם בסופו של דבר להתגבר על הקושי . אפשרות נוספת לתלמידים הנתקלים בקושי מול המשימה הזאת היא להציע להם לכתוב משהו אחר מתוך מה שחשבו וכתבו עד כה . חשוב שבהערכת הפעילות כולה יילקחו בחשבון גם ביצועי התלמידים בהתייחס לסעיפים א-ג ושהיא לא תתמצה רק בהערכת סעיף ד – הכנת התוצר . הפרק " פוגשים את תום סויר " ( עמוד 60 בספר הלימוד , כרך ( 1 נושא הפרק בפרק זה התלמידים פוגשים את הספר " הרפתקאות תום סויר " מאת מרק טוויין . ספר זה הוא מן הקלאסיקה של ספרות הילדים . הרומן , שראה אור , ב-1876 מתאר את החיים בעיירה אמריקנית קטנה במחצית הראשונה של המאה ה- , 19 בימים שטרם ביטול העבדות בארצות-הברית . תום הוא ילד יתום החי בביתה של דודתו פולי . למרבה צערה של הדודה , תום רחוק מלהיחשב " ילד טוב ; " הוא אומנם מוכשר ובעל קסם אישי וכושר מנהיגות , אבל הוא מתחצף , משתמט מחובותיו בבית ובבית הספר , משקר , מתחבר עם פוחחים ודמויות שוליים ומוביל את חבריו להרפתקאות מסוכנות , ועל אף כל זאת הוא הופך לגיבור העיירה . בפרק בשם " פיתויים עזים – פעולות אסטרטגיות – התמימים נופלים בפח " הדודה פולי מענישה את תום . היא גוזלת ממנו את חופשת השבת ומכריחה אותו לצבוע את הגדר שמסביב . תום , בזכות יצירתיות וכושר שכנוע , מצליח להפוך את העונש לחגיגת ניצחון ; לא זו בלבד שילדי העיירה עומדים בתור כדי לזכות ולהחזיק כמה דקות את מברשת הצבע – הם גם " משלמים" על הזכות הזו במתנות נחמדות , כמו תפוח , עפיפון או חתלתול בעל עין אחת . התלמידים יתוודעו להומור בטקסט , יראו איך השפה של הדמות הספרותית מלמדת על הדמות עצמה , יכירו תרגומים שונים לספר ויוכלו להתרשם מבחירת המילים של כל אחד מהמתרגמים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר