עמוד:101

האם בכל הציורים אפשר לזהות את העיסוק גם בלי השם שניתן לציור ? אילו כלי עבודה או חפצים הנראים בציור מעידים על העיסוק ? ( בציור החייט מופיעים מכונת תפירה , מספריים , סרט מידה וכפתור ; בציור המגהצת מופיעים המגהץ והבגדים ; בציור הכנר מופיע כלי הנגינה ; בציור הסנדלר קשה לזהות נעליים או כלי עבודה ; הצייר יושב מול הבד , אוחז פלטה ומכחול . ( באילו תמונות אפשר להבחין בארשת פניה של הדמות ? איזה "מצב רוח" אפשר לזהות בכל ציור ? כדאי לכוון את התלמידים להבעת פניו של הכנר – ללא ספק יוצאת דופן בקבוצה זו – להתבונן בשם שניתן לציור ולשער מהי לדעתם הסיבה להבדל בין הצייר לבין האחרים ( העיסוק במוזיקה נראה קל יותר מהאחרים , נחשב מהנה ולעתים קרובות נקשר באירועים משמחים . ( אילו צבעים שולטים בכל אחד מהציורים ? האם אפשר לזהות תת-קבוצה בתוך חמשת הציורים ? ( בתמונות שבהן נראים הסנדלר , החייט והצייר שולטים גוונים קרובים ; בציור " אישה מגהצת" הווילאות מוסיפים צבע לאווירה ואולי רומזים על המחשבות החולפות בראשה של המגהצת תוך כדי עבודתה ; ציור הכנר צבעוני להפליא ומציג אווירה קרנבלית נהנתנית . ( למה נבחרו הצבעים הללו ? האם יש לבחירה קשר לעיסוקים של הדמויות ולהבעות הפנים שלהן ? ( החייט נראה עצוב , אולי עייף , אולי מיואש . פיו מעוקם , הוא מביט אל הנעשה מחוץ לחדרו הקטן ומחוץ למלאכתו החדגונית ; גם הצבעים בציור הסנדלר ומנח גופו רומזים על לא וּ ת . הצבעוניות המוגבלת ב"צייר וכן ציור" מעוררת מחשבות על הצבעוניות שעשויה להיות בדמיונו של הצייר היושב מול הבד . ( אפשר להציע לתלמידים לבחור ציור אחד , לחשוב על שינוי אחד שהיו מכניסים בו ולהסביר את הבחירה . הפרק "סביבונים" ( עמוד 81 בספר הלימוד , כרך ( 1 נושא הפרק התלמידים יקראו טקסט מידע על אספני סביבונים , על סביבון ענק ועל סביבונים מעניינים . הם יבחרו מילים הקשורות לחנוכה , יכתבו להן הגדרות ויכינו תשבץ . לסיום יצפו בסרטון הדרכה להכנת סביבון אש , וינסחו בכתב הוראות להכנת הסביבון וכללים לבטיחות באש . להגדרה , שהיא אחת הסוגות בפרק , שני מרכיבים - הכללה והבחנה . הכללה היא שיוך המילה לקבוצה רחבה יותר , והבחנה היא הבלטת המיוחד שבכל קבוצה . מילה מכלילה היא שם של קבוצת מילים , לדוגמה : המילה מאכל היא המילה המכלילה של המילים : לביבה , סופגנייה ועוד . למילה המכלילה יש חשיבות רבה לפיתוח חשיבה וליכולת הגדרה . לדוגמה , מאכל היא המילה המכלילה של סופגנייה ולצורך ההגדרה מבחינים בתכונות שלה מבחינת חומר , תפקוד , צורה ועוד , לדוגמה : " סופגנייה " - מאכל עגול , תפוח וספוגי , העשוי מבצק שמטוגן בשמן " ( מתוך : רב-מילים ) למילה המכלילה יש גם חשיבות ביצירת משפטי מפתח או היגדים ראשיים בהבעה בכתב .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר