עמוד:161

תחיית הלשון העברית " פעלים חדשים בעברית בת-זמננו" משמש לנו הזדמנות לדון בתחיית הלשון העברית . הילד מתייחס ללשון האם שלו כתופעה מובנת מאליה . בפרק זה אנו מנסים לקרב את הילד להבנת נס התחדשות העברית בארץ ישראל . מלבד הקניית הידע עצמו ויצירת הזדהות רגשית עם הלשון העברית , מזומנות למורה ולתלמיד פעילויות מגוונות במסגרת זו : עבודה על אוצר מילים , הצגת חלופות אפשריות לנקיבה בשמות דברים ותופעות בעולם , המצאת מילים , שימוש במילון , ועוד . הלימוד על תחיית הלשון מחזיר את התלמיד אחורה בזמן , לתקופה שבה עדיין חלק מהמילים השגורות בדיבורו או בכתיבתו לא היו קיימות . רצוי לעודד את התלמיד להיות מעין יוצר של מילים , להתבונן בהיבטים השונים של התופעות בעולם ולהציע להן מינוח . זוהי עבודה מטא-לשונית ויצירתית המחדדת את המ וּ דע וּ ת הלשונית , ויש בה כדי לחבב את לימוד הלשון על הלומד . הצעה להרחבה : כדאי להציע לתלמידים מתקדמים לקרוא את המערכון , שעניינו הבניינים בלשון העברית וההומור שבו נובע מנטיות של פעלים בבניינים שהפעלים האלה אינם קיימים בהם . את המערכון מלוות הצעות לפעילויות : " אתר הבנייה , " מערכון על משמעות הבניינים מאת רינה בן-שחר ומיכל קרקו הקונה : סלח לי , אתה עובד פה באתר הבנייה ? הקבלן : כן , באת לראות בניינים ? באת למקום הנכון . הנה שם יש לנו בניין נפעל . זה בניין מרשים : הבניין נבנה בהרבה מאמץ , הקירות נצבעו , החורים נסתמו ... הקונה : אבל בסוף הבניין נפרק . תגיד , מי עשה את כל זה ? הרי בבניין נפעל הכול סביל , בלי יוזם . מי שמדברים עליו לא עושה משהו , אלא משהו קורה לו . אם אתה אומר הקירות נצבעו , אתה מתכוון שלא אתה צבעת אותם . אתה יודע , מי שצבע אותם הוא קצת מסתורי ... הקבלן : מה אמרת קודם ? הבניין נפרק ? חס וחלילה ! או-קיי , אתה רוצה משהו פעיל יותר , אז יש לנו עכשיו מבצע בבניין הפעיל . פה אתה ממש גורם לפעולה : הפועלים הפעילו את המכונה , אתה יודע – גרמו לה לפעול , או שומר האתר הבריח את הנחשים שהיו בבניין החדש ... הקונה : נחשים ? פה בבניינים שלך ? הלחצת אותי . הקבלן : מי הלחיץ ? הלחיץ – גם בניין הפעיל . בדיבור משתמשים בצורה הזאת כדי להבליט את גרימת הלחץ . טוב , גרמתי לך ללחץ בגלל הנחשים , אבל בלי פניקה . כולה נחש קטן-קטנטן , בקושי לטאה . זה בכלל היה בקצה , ליד בניין פּ על . הקונה : פּ על זה הבניין הרגיל , נכון ? הקבלן : רגיל מאוד , פשוט מאוד , לרוב פעיל ובעל יוזמה . אתה יודע : בנה , ראה , קנה ! הקונה : כנס , ראה ולא קנה . הקבלן : מה כנס ? איך אתה מדבר ? אולי אתה רוצה לראות בניין קצת יותר מתוחכם ? משהו הדדי ? הקונה : למה אתה מתכוון ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר