עמוד:6

מבוא לפרק לפי תכנית הלימודים של משרד החינוך מומלץ לייחד ללימוד פרק זה כ – 10 שיעורים . מטרת הפרק " גופים " היא להציג לפני התלמידים מגוון של גופים , כגון : קובייה , תיבה , גליל , פירמידה , חרוט וכדור . במהלך הלימוד בפרק יחקרו התלמידים גופים מהיבטים שונים : מספר הפאות , מספר הקדקודים ומספר הצלעות ( מקצועות ) . כמו כן ילמדו התלמידים לזהות צורות מישוריות על פני הגופים ולהתאים את הגופים לציורים או לתצלומים שלהם . הפעילויות בפרק זה מתבססות על הידע שנקנה בלימוד הנושא " מצולעים " בכיתה א ' . התלמידים כבר למדו את הסוגים השונים של מצולעים , את שמותיהם ואת תכונותיהם הפשוטות . פעילויות אלה מבוססות בעיקר על מיון והשוואה . בפעילויות ההשוואה התלמידים מתבקשים לזהות את התכונות המשותפות לשני גופים ואת התכונות המבדילות ביניהם . רקע מתמטי בפרק זה לומדים להכיר סוגים שונים של גופים תלת ממדיים . הרקע המתמטי שיפורט להלן מיועד למורים בלבד , ומטרתו לתת מבט מתמטי כולל על הגדרות ותכונות של מושגים הקשורים לגופים הנלמדים . הכרת הגופים . 1 פאונים ולא פאונים אחד המיונים המקובלים של גופים תלת ממדיים הוא ל " פאונים " ול " לא פאונים " . נתאר פאון כגוף תלת ממדי שפריסתו בנויה ממצולעים בלבד . דוגמאות : פאונים לא פאונים 1 הרחבה בנושא זה ניתן למצוא במילון מונחים בגאומטריה — ראו באתר של משרד החינוך : http : // www . education . gov . il / tochniyot _ limudim / math 2 בחלק מהמושגים המוגדרים במדריך זה אנחנו מסתפקים בהגדרה מתארת בלבד ולא בהגדרה מתמטית מדויקת . 3 הסרטוטים המובאים בעמודים 10 - 6 הם באדיבות האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים . מתוך : מילון מונחים בגאומטריה , הוצאת מעלות , תשס " א . © כל הזכויות שמורות למשרד החינוך , התרבות והספורט , ירושלים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר