עמוד:76

קשיים צפויים בחומר הלימוד תלמידים רבים שוגים במדידה בסרגל , שגיאות הנובעות בדרך כלל מחוסר הבנת המשמעות של המדידה : התלמידים אינם מבינים את משמעות המספרים המצוינים על הסרגל . למשל , תלמידים רבים שוגים ואומרים כי אורך הקטע המסורטט כאן 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 הוא 5 יחידות , מכיוון שאינם מתייחסים למספר יחידות האורך , אלא רק לקצה הימני של הקטע , בלי לשים לב לנקודת ההתחלה . כדי לקבוע את האורך הנמדד עליהם לספור את המרווחים ( יחידות המידה ) הנכנסים באורך זה . כך מובלטת משמעות המספרים המסומנים על הסרגל כּמוֹנ ִ ים של יחידות המידה . מקצת התלמידים מתקשים בהנחה מדויקת של הסרגל על הקטע שצריך למדוד . כדי לשכלל מיומנות זו יש לזמן פעילויות מדידה רבות . בפרק זה התלמידים נדרשים גם לבצע מעברים בין יחידות המידה השונות . תלמידים רבים מתקשים בביצוע מטלות מסוג זה . כדי להמחיש את הקשר בין יחידות המידה השונות - מומלץ לבקש מהתלמידים לסמן אותן על פס המדידה שהם מרכיבים ביחידה ג , העוסקת במטר ( עמוד . ( 129 לדוגמה , מומלץ שיסמנו על הפס את היחידה מילימטר ( כולל סימון של מילימטרים לאורך סנטימטר אחד לפחות ) . חשוב להדגיש כי לימוד ההמרות של יחידות המידה השונות בפרק זה משתלב בהכרת היחידות השונות , ולכן הדגש אינו על אלוגריתם לחישוב , אלא על הבנת הקשרים בין היחידות השונות . למשל , כדי לדעת כמה סנטימטרים יש במטר כדאי לקחת מד - מטר ולבדוק . נציין כי יחידת המידה קילומטר היא קשה לתפיסה ולא ניתן להמחישה בחדר הכיתה . כדאי לחשוב על פעילויות שיקרבו יחידת מידה זו לעולמם של התלמידים . ראו הצעות לפעילויות שונות בגוף הפרק . מהלך הלימוד ביחידות השונות הפרק מחולק לחמש יחידות : א . מדידת היקף בסנטימטרים ומדידת שטח – חזרה ב . מילימטר ג . מטר ד . קילומטר ה . מידות אורך שונות . להלן פירוט מהלך הלימוד והערות ליחידות שבפרק .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר