עמוד:77

א . מדידת היקף בסנטימטרים ומדידת שטח ( חזרה ) ( עמודים 124 - 120 בחוברת לתלמיד ) יחידה זו משמשת חזרה על נושאים שנלמדו בכיתות א ' ו - ב ' בהקשר של מדידות היקף ושטח . ההנחה היא שהתלמידים כבר למדו את המושגים ‘ שטח ' ו ' היקף ' ויודעים כיצד למדוד שטח והיקף . למרות זאת תלמידים רבים עלולים לערבב בין שני המושגים ולא לזכור מה הם מציינים . לפיכך מופיעה כאן פעילות העוסקת בשני המושגים בו - זמנית , אף שמדידת שטח למעשה אינה מופיעה כנושא בתכנית הלימודים של כיתה זו . מטרת הפעילות לחדד ולהבהיר את ההבדלים בין המושגים האלה . בכל הפעילויות ביחידה זו משתמשים בשני סוגים של יחידות : . 1 למדידת שטח משתמשים ביחידת שטח שרירותית – טלאי . . 2 למדידת היקף משתמשים ביחידת אורך שהיא יחידה מוסכמת – סנטימטר . ההבדל בין סוגי היחידות שמשתמשים בהן במדידת שטח ובמדידת היקף ( שרירותית לעומת מוסכמת ) נובע הן מהצורך לעשות הבחנה ביניהן והן בשל העובדה שהתלמידים עדיין לא למדו יחידה מוסכמת למדידת שטח . בפעילות 1 ( עמ ' 121 - 120 ) התלמידים עוסקים במושגים ‘ שטח ' ו ' היקף ' בעזרת ייצוג מוחשי של שמיכת טלאים : כמות הטלאים שממנה השמיכה עשויה מייצגת את השטח שלה , ויחידת השטח היא הטלאי , ואילו אורך הסרט שתופרים סביב כל השמיכה מייצג את ההיקף שלה , ויחידת האורך היא סנטימטר . בדיון המופיע בפעילות התלמידים מתבקשים בתחילה לשער לאיזו שמיכה יהיה שטח או היקף גדול יותר , להציע דרכים למדידה ורק אחר כך למדוד ולבדוק אם צדקו בהשערתם . מומלץ לערוך את הדיון לפני ביצוע המדידות עצמן כדי לפתח את חוש האומדן וכדי להראות שבמקרים מסוימים של השוואת אורכים או השוואת שטחים נחוצה מדידה מדויקת ואי - אפשר להסתפק במראה עיניים בלבד . בפעילות 2 ( עמ ' 123 - 122 ) התלמידים חוזרים על אותו תהליך של השוואת השטח וההיקף : תחילה הם משערים , ואחר כך הם מודדים בעזרת שקף הטלאים וסרגל ובודקים את השערתם . למדידת השטח בכל סעיף יש להשתמש בשקף הטלאים המצורף לחוברת . מניחים את השקף ומונים את כמות הטלאים שבשמיכה . למדידת ההיקף בכל סעיף משתמשים בסרגל . מומלץ לוודא שהתלמידים יודעים כיצד להשתמש בסרגל בדרך נכונה ( ראו בעמוד הקודם - קשיים צפויים בחומר הלימוד ) . לצורך זה אפשר לבצע יחד עם התלמידים פעילות מקדימה של מדידת אורך כלשהי , לדוגמה , אורכה של אחת מצלעות השמיכה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר