עמוד:96

בפרק הנוכחי ירחיבו התלמידים את השימוש במאזני כפות למדידה ביחידות המוסכמות - הגרם והקילוגרם . מדידה של משקל במאזני כפות יכולה להתבצע בעזרת משקולות ( במשקלים שונים ) או בעזרת חפצים שמשקלם נתון המשמשים משקולות . הפעילויות בפרק זה מתמקדות בשימוש בחפצים שמשקלם נתון . מדידת משקל מדויק במאזני כפות היא יותר מורכבת ופחות אינטואיטיבית מהמדידה במאזניים שאינם מאזני כפות ( מאזני מטבח , למשל ) . לפיכך נוסף על הפעילויות שבפרק מומלץ להכין בכיתה פינת שקילה במאזני כפות ובה משקולות ( או חפצים בעלי משקל נתון ) וחפצים שונים לשקילה . אפשר להשתמש במאזני כפות אמ ִ תיים , אך אם אין מוצאים מאזניים כאלה , אפשר להשתמש בערכות פלסטיק של מאזני כפות הנמכרים כאבזרים למורה . אם גם אלה אינם בנמצא , אפשר להכין מאזניים העשויים ממקל , חבל דק ושתי כוסות חד - פעמיות ( ראו תצלום והערות למטה ) . מאזני כפות כאלה יהיו כמובן פחות מדויקים ויאפשרו מדידה של משקלים קטנים בלבד ( עשרות גרמים : מסטיקים , סוכריות , מטבעות , מחקים ) , אך יוכלו להמחיש את רעיון המדידה במאזני כפות . אפשר להשתמש בשקיות של אבקת אפייה כמשקולות ( משקל כל שקית 10 גר ' ) . רעיונות לפעילויות בפינת השקילה יובאו בהמשך ( לאחר פירוט הפעילויות בחוברת ) . עמוד 162 בפעילות 1 מכירים את מאזני הכפות ולומדים למדוד באמצעותם משקלים מדויקים . היוגורט והמסטיקים משמשים משקולות ( מאחר שמשקלם נתון ) . הציגו לפני התלמידים את מאזני הכפות מפינת השקילה , תארו את הבעיה של גלי ועודדו אותם להציע פתרונות ולהסבירם . בתוך כדי דיון ח ִ זרו על עקרונות המדידה במאזני כפות . לדוגמה : הכמות הנדרשת של סוכר ( 220 גר ' ) שווה במשקלה ליוגורט ( 200 גר ' ) ושני מסטיקים ( 10 גר ' . ( 2 x לכן גלי צריכה להניח על אחת מכפות המאזניים יוגורט ושני מסטיקים , ועל הכף האחרת היא צריכה להניח כמות של סוכר שתאזן את המאזניים . חשוב להקפיד לקשור את החבלים במקומות המתאימים כך שהמקל יהיה מאוזן . רצוי לקבּע את החבלים בעזרת דבק חם או אפילו בנייר דבק פשוט כדי למנוע תזוזה במהלך השקילה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר