עמוד:118

פעילות 8 פעילות זו עוסקת גם היא במדידה ביחידות מידה שרירותיות . הפעם יחידת המידה היא כוס פלסטיק . לקראת הפעילות יש להביא לכיתה בקבוק גדול של מים מינרליים , כ - 10 כוסות פלסטיק וקרטון חלב . אפשר להשתמש בקרטון חלב ריק ולמלא אותו במים . התלמידים משערים כמה כוסות נוזל יש בכל אחד מן המכלים . לאחר מכן מוזגים ובודקים . המזיגה יכולה להתבצע על ידי המורה . ייתכן מאוד שמספר הכוסות לא יהיה שלם . במקרה כזה יש לעגל למספר השלם הקרוב . מסיבה זו הוספנו את המילה " בקירוב " . פעילות 9 כאשר מודדים בעזרת יחידות מידה אפשר גם לערוך חישובים שונים . פעילות 9 עוסקת בחישובים כאלה . בתשובות יש להתבסס על הנתונים שנמצאו בפעילות הקודמת . שימו לב : התלמידים עונים לפי הנתונים שמצאו לאחר המדידה ולא לפי ההשערות שלהם לפני המדידה . שני הסעיפים הראשונים פשוטים ואפשר לענות עליהם בעזרת תרגיל כפל פשוט . אם מוצאים , למשל , שקרטון חלב מכיל 6 כוסות חלב בקירוב , הרי שהחלב בכד יספיק ל - 12 כוסות ( . ( 2 × 6 = 12 הסעיף האחרון מורכב יותר : ג . שחר , גּל ודניאל תּכננו לצאת לטיּול של יום שלם בחפשת הקּיץ . גּל בדקה ומצאה שביום חם צריךְ לשתות 11 כוסות מים לפחות . כמּה בקבוקי מים ( לפחות ) היּלדות צריכות לקחת לטּיּול ? זוהי למעשה שאלה מילולית דו - שלבית . בשלב הראשון יש לחשב את מספר כוסות המים שהילדות צריכות לשתות ביחד : . 3 × 11 = 33 בשלב השני צריך לבדוק כמה בקבוקי מים מכילים 33 כוסות . נניח שמוצאים שבקבוק אחד מכיל 9 כוסות בקירוב , כביכול יש לפתור את המשוואה . × 9 = 33 ואולם 33 אינו כפולה של , 9 ולכן למשוואה זו אין פתרון שלם . כדי למצוא את התשובה יש לחזור שוב לשאלה ולהבין אותה היטב : מהו המספר הקטן ביותר של בקבוקים מלאים ששחר , גל ודניאל צריכות לקחת א ִ תן לטיול ? 3 בקבוקים לא יספיקו , כי הם מכילים 27 כוסות בלבד . 4 בקבוקים יספיקו – הם מכילים 36 כוסות מים , יותר כוסות ממה שצריך , ואולם במצב המתואר בשאלה תוספת זו אינה משנה . הילדות צריכות לקחת א ִ תן אפוא 4 בקבוקים לפחות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר