עמוד:129

ל / 7 ל mrwon njbmn w \) ? בפסוקים 19-14 בפרק ל"א נזכרים ה , ' רחל ואפרים . א . כיצד מגיב האל למראה רחל המבכה את בניה ? ב . אפרים מתואר כ"מתנוךד" ו"כעגל לא למד" ( פסוק . ( 17 מה מבקש אפרים ? וכיצד הוא מנמק את בקשתו ? ברור שרחל ממלאת בחזון זה תפקיד סמלי כלשהו ומספקת גם ייצוג נשי של העם , אבל מדוע דווקא היא נזכרת בהקשר זה ולא דמות נשית אחרת ? נראה כי השימוש בשמה של רחל בנבואה זו מחדד את התקווה לשוב לימי הממלכה המאוחדת . כזכור , רחל היא אימם של יוסף ובנימין . בספר בראשית מודגשת הקירבה הרבה בין שני האחים האלה ( בראשית לה-לט . ( מספרי מקרא המתארים תקופות מאוחרות יותר אנו למדים ששני השבטים שיצאו מיוסף - אפרים ומנשה - השתייכו לשבטי הצפון , לשבטים שהגלה סנחריב . בנימין , לעומת זאת , הסתפח לשבט יהודה והשתייך לממלכת יהודה . רחל , אימם של שני האחים הקרובים זה לזה , מסמלת יותר מכל דמות אחרת את הטראגיות שבהיפרדות לשתי ממלכות . כפי הנראה שימשה רחל כסמל לאימהות גם בקרב שבטי הצפון וגם בקרב ממלכת יהודה . עובדה זו מוצאת ביטוי גם במסורות על מקום קבורתה : לפי מסורת אחת נקברה רחל בתחומי ממלכת יהודה - "בדרך אפרתה הוא בית לחם" : y •• " , " T ( בראשית לה . ( 19 , לפי מסורת אחרת היא נקברה על קו התפר בין ממלכת ישראל לממלכת יהודה - ברמה ( שמואל א י - ( 2 , דרומית לבית אל , המזוהה כיום עם הכפר א-רם שבאזור רמאללה . אפרים ומנשה אפרים ומנשה הם בניו 7 W יוסף . נכדיהם של יעקב ורחל . יעקב בסוף ימיו מאמץ את אפרים ומנשה ומקנה להם מעמד של בנים ( בראשית מח , ( 5 . וכל אחד מהם יורש נחלה , ויוסף זוכה לנחלה כפולה כבן בכור ( בראשית מח , ( 22 , עגל לא למד ( לא : ( 1 7 , למד - מלמד , שוס ( מלמד הבקר , שופסים ג . ( 31 , עגל שלא הוכה , שלא אולף . עגל שאין עליו עדיין עול , כלומר צעיר מאוד , או עגל שנולד זה עתה ועדיין לא למד ללכת ולכן הוא מתנודד בהליכתו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר