עמוד:11

תולדות השמים והארץ ( בראשית ב ( 24-4 , קראו את הפסוקים 24-4 בפרק ב . פסוקים אלה נפתחים במעין כותרת , המציגה את " תולדות השמים והארץ בהיבראם " . חוקרים ופרשנים רבים רואים בסיפור הזה תיאור נוסף של הבריאה , ובו פרטים שאינם כלולים בסיפור הראשון . גם הפעם קראו את הפסוקים תחילה ברצף , וסמנו את מה שמעורר בכם עניין . אחר כך קראו את הפסוקים שוב , וענו על השאלות שלפניכם . תוכלו להיעזר בביאורים שבתחתית העמוד . מהו סדר הבריאה בסיפור השני ? ובמה הוא שונה מהסיפור הראשון ? בסיפור הראשון הצגנו את השבת כשיאו של מעשה הבריאה . יש הטוענים כי כאן , בסיפור השני , גיבור הסיפור הוא האדם . כיצד אפשר לבסס טענה זאת על הכתוב ? הסבירו . גם בסיפור השני מתוארת בריאת האדם . א . אילו פרטים ישנם בסיפור הראשון ואינם בשני ? ב . אילו פרטים ישנם בסיפור השני ואינם בראשון ? ג . האם מקומו וחשיבותו של האדם שונים בשני הסיפורים ? נמקו את תשובותיכם . ד . השוו את הקשר בין האדם לאל בשני הסיפורים . א . ציינו את ההבדלים בין בריאת האישה בסיפור הראשון לבריאתה בסיפור השני . ב . השוו את מעמד האישה בשני הסיפורים . א . מה הם תפקידי האדם על-פי סיפור הבריאה השני ? ב . האם התפקידים האלה תואמים את המסופר בסיפור הראשון ? נמקו את תשובתכם . בסיפור הבריאה הראשון האל בורא את העולם באמירות , למשל : הוא אומר 'יהי אור , ' והאור נוצר . איך בורא האל את העולם בסיפור השני ? ןאד יעלה מן הארץ - בשלב הזה של הבריאה קיבלה האדמה מים ממאגרים תת-קרקע"ם , ולא מגשמים . ] יפרו - בתמונה המתוארת בפסוק זה האל נופח , נושף ומחדיר אל תוך האדם נשמת חיים . גן בעדן מ 7 ןךם - י קדם ' פירושו מזרח , ומכאן שגן העדן ניסע ממזרח למקום כלשהו , אולי מזרחית למקום מושבו של המספר . אחד התרגומים הארמיים לתורה , תרגום יונתן , פירש י קדם ' במובן של זמן - האל נטע גן בעד ] בעבר הרחוק . גן העדן מתואר כמקום שהמים זורמים ממנו לכל מיני חלקים של העולם . שניים מהנהרות הזורמים מגן העדן מוגרים היטב ; הפרת והחידקל . אלה הם שני הנהרות המרכזיים בעיראק של היום . ובאשר לשני הנהרות הארורים nnywn vj > - lin' ^ ni | iuj' 9 n - אחדות , אולם קשה לדעת בבירור היכן היה מקומם . הגיחון הוא גם שמו של מעיין מפורסם ליד ירושלים . סביר להניח ש ' גיחון ' הוא משהו שגרו , מגיח , פורץ ויוצא פתאום . יש הסבורים שגם לשם 'פישון ' יש משמעות רומה . 11 לעבךה ולשמרה - תפקיד האדם הוא לעבוד בגן ולשמור עליו . ח ןכ יל אשר יקךא ל \ האךם נפש r : הוא שמו - כל שם שאדם יציע לכל אחת מהחיות הוא שמה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר