עמוד:54

ב , ג לט ) . למעשה , הביא מות אבנר להתמוטטות ממלכת אשבעל ולהמלכת דוד . איש צבא מעלה הנאמן למלכו לאחר שהרג את אבנר הוסיף יואב לעמד בראש הצבא ועזר לדוד לבסס את ממלכתו . הוא כבש את ירושלים במערכה מזהירה , נלחם בפלשתים , באדומים , בארמים ובבני עמון . נאמנותו לדוד היתה כה גדולה , עד שלא הסס לגרם למות אוריה החתי , בעלה של בת - שבע , כפי שצוה עליו דוד . וכשרבת עמון עמדה לפל בידיו , הזמין את דוד לקבל את הפקוד על הצבא כדי שהנצחון יזקף לזכותו . יואב הגן על אבשלום שהסתכסך עם דוד אביו ובקש לפשר ביניהם . אולם כאשר מרד אבשלום בדוד , נשאר יואב עם מלכו , התחלק עמו בכל תלאות הבריחה והמלחמה , והנחיל תבוסה לצבאו של אבשלום המורד . גם הפעם הפר יואב הוראה של דוד לחוס על חיי בנו והרג את אבשלום , כדי שלא יוסיף להזיק עוד . כאשר מרד שבע בן בכרי במלך , העביר דוד את הפקוד על הצבא לידי אחין אחר שלו , עמשא , למרות שפקד על צבא המרד של אבשלום . דוד , שכעס על יואב על רצח אבנר בן נר ובנו אבשלום , מאס בשרותיו . אולם יואב הרג את עמשא , התיצב בראש הצבא ודכא את המרד . אין יודעים על מעשי יואב בתקופה מאחרת יותר , פרט לכך שעמד בראש מפקד הצבא ( מעשה שבעקבותיו פרצה מגפה בעם ) וכי היה לו חלק בבנין ירושלים . כשקרבו ימי דוד למות , תמך יואב בתביעתו של אדוניהו - הבכיר בבני דוד שנשארו בחיים - למלוכה . אך דוד העביר את המלוכה לשלמה , בנה של בת - שבע . כשעלה שלמה על כסא המלכות שלח את בניהו בן יהוידע להרג את יואב , על פי צואת דוד אביו : " ולא תורד שיבתו בשלום שאול"( מלכים א , ב ו ) . יואב נהרג למרות שאחז בקרנות המזבח אשר באהל ה', שאסור היה לחללו בהרג . אבנר בן נר אבשלום דוד בן ישי יואל נביא שעל - שמו נקרא השני בספרי הנביאים שנכללו ב " תרי - עשר". יואל מתאר בנבואותיו את הארבה שיכלה את יבול האדמה ואת יום ה'הגדול והנורא . החוקרים לא הצליחו לקבע את זמנו של יואל בן פתואל על פי נבואתו . יש הסוברים שחי במאה ה - 9 לפני הספירה , ויש החושבים שחי במאה ה - 4 לפני הספירה , אחרי שיבת ציון . מכל מקום נראה כי היה מאחרוני הנביאים . ספר יואל בספר יואל ארבעה פרקים היוצרים שני חלקים שונים . פרקים א ו - ב מתארים מכת ארבה הפוקדת בעצמה רבה את הארץ . גדודי הארבה האלה יאכלו ויחסלו את כל הצומח ויהפכו את הארץ לשממה . יואל מתאר את הארבה בצורה חיה ומאימת , כאלו הוא צבא אמתי של בני אדם . הוא קורא לכוהנים , לזקנים ולכל העם לתקן את מעשיהם , לצום , להתפלל ולבקש רחמים מאלוהים . הנבואה מסתימת בהבטחת הנביא , כי ה'ירחם על עמו , ירחיק את הארבה ויחסלו , יוריד גשמים בעתם , והארץ תדע שוב יבולי ברכה , שבע ושלום . פרקים ג - ד הם נבואה לעתיד לבוא , ל " יום ה'הגדול והנורא". יואל מזהה את יום ה'עם יום הארבה . ביום הזה יקבץ ה'בעמק יהושפט את כל הגויים ויעמידם לדין על שהגלו את ישראל ופזרו אותו בגויים וחלקו ביניהם את ארץ ה'. אלוהים ישיב את שבות עמו , יפריח את ארצו וינקם את הדם אשר שפכו מצרים ואדום . היום הזה מתאפין גם בכל מיני שנויים שיתרחשו בעולם : השמש והירח יקדרו , ההרים יטפו עסיס , ועוד . ארבה נביא , נבואה יובל שנה קדושה לפי הדת היהודית , המתקימת אחת לחמשים שנה , אחרי שבע שמטות שבהן אין מעבדים את האדמה . השם " יובל " מקורו כנראה בתקיעה ביובל ( שופר ) בתחלתה של שנה זו . החקים החלים עליה מפרטים בספר ויקרא כה ח - יג . על שנת היובל חלים כמה וכמה חקים ודינים , וביניהם דיני השמטה על השבתת האדמה . בעבר המארע החשוב ביותר בשנה זו היה שחרור העבדים , בני ישראל ונכרים כאחד . מצוה חשובה אחרת היתה להחזיר את כל השדות לבעליהם בשנת היובל . עובדי אדמה שנאלצו מטעמים שונים למכר את שדותיהם , קבלו אותם בחזרה ללא תמורה בשנת היובל . אדם מישראל שמכר את שדהו , ידע אפוא שהוא מוכר למעשה רק את הפרות עד שנת היובל . מטרת הדין הזה היתה למנע מצב , שבו ילקחו אדמות מחסרי אמצעים ויעברו לידי מעטים , שיהפכו לבעליהם של שטחי אדמה גדולים . עקרון זה קים בתקנות הקרן הקימת לישראל , המחכירה את האדמה ל - 49 שנים עם זכות לחדוש החכירה ל - 49 שנים נוספות . כיום אנו מצינים בשם " יובל " חמשים שנה לחיי אדם , לקיומו של מוסד או למארע היסטורי . עבדות פרוזבול שמטה יוגה חכמת חיים אשר פתחה על ידי חכמי הודו והמבססת על תרגלת גופנית ורוחנית , שמטרתה להגיע לשליטה עצמית ולשלות נפש . פרוש המלה יוגה בשפת הסנסקריט של הודו העתיקה הוא אחדות , התמזגות . היוגה התפתחה בהודו כדרך חיים המובילה לגאלת הנפש . בסוף המאה ה - 19 הגיעה היוגה למערב , ומאז גברה ההתענינות בה . לטענת העוסקים בה , היוגה היא שיטה של חנוך עצמי , שעל פיה האדם לומד להכיר בכחות הטמונים בו , לפתח משמעת עצמית ויבלת לעמד מול בעיות החיים . שיטות יוגה ישנן שיטות שונות של יוגה . רג'ה יוגה היא דרך הרכוז הנביא יואל בציור התקרה מאת מיכלאנג'לו , בקפלה הסיסטינית . הדעות חלוקות בקשר לזמן שבו חי הנביא יואל , שרוב נבואתו מתרכזת בתיאור אחרית הימים .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר