מתוך:  > אביב חדש 9 > כלי שיט

עמוד:133

כלי שיט כלי תחבורה המאפשרים להתקדם במים כגון סירה , ספינה , אניה או צוללת . כלי שיט פשוטים , כמו הסירה הפשוטה והרפסודה , קימים מימים קדומים . בתקופה המודרנית הופיעו כלי שיט גדולים ומתחכמים , גם לצרכים צבאיים וגם לצרכי תובלה של בני אדם וסחורות . עם כלי השיט שהופיעו בעת החדשה נמנים ספינת הקיטור וכיום הספינות המונעות בדלק , והצוללות הגרעיניות היכולות לשיט שנים אחדות מתחת לפני הים בלי להזדקק לתדלוק . כלי שיט קדמוניים עוד בימי קדם ידע האדם לבנות כלי שיט פשוטים - סירות עשויות מגזעי עצים חלולים או רפסודות פשוטות הבנויות מכמה גזעים שנקשרו יחד . יש הטוענים שבעזרת רפסודות עץ פשוטות הצליחו שבטים קדומים לגמא מרחקים גדולים , לעבר מיבשת ליבשת ולהתישב באיים שבאוקינוס השקט , למשל . המצרים הקדמונים גלו עוד לפני 6,000 שנה , כי ספינה בעלת מבנה קעור מהירה וקלה לנווט יותר מאשר רפסודה שטוחה . מכיון שבארצם לא גדלו עצים גבוהים , הם בנו את ספינותיהם מקורות קצרות של עצי שטים , שחברי במסמרים זו לזו . כל ספינה צידה במפרש אחד ובמשוטים . תושבי האי כרתים למדו לפני 4,000 שנה בערך לבנות ספינות קלות ומהירות מעצי הברושים הגבוהים שצמחו בארצם . באמצע הספינה , מן החרטום ועד לירכתים , היתה קבועה קורת עץ ארכה וכבדה - שדרית - שהעניקה לספינה יציבות . הודות לכך יכלו הכרתים לבנות ספינה צרה יותר מהספינה המצרית , שפלחה את המים ביתר קלות והיתה מהירה ממנה . כך זכו בני כרתים בשליטה בסחר הימי בעולם העתיק . במשך הזמן עברה הבכורה לצידונים ( הפניקים ) , ששכנו על חוף הים מצפון לארץ - ישראל והתברכו בעצי ארזים חזקים וגבוהים . ספינותיהם היו מצידות בשתי שורות של משוטים מכל צד . הן חצו את הים התיכון לארכו ולרחבו ואף עברו במצר גיברלטר והגיעו עד בריטניה . היונים והרומאים בנו ספינות גדולות עוד יותר , שבהן היו שלוש שורות של משוטים זו מעל זו ועבדים חתרו בהם . אולם ככל שגדלו הספינות כן קשה היה להשיטן בעזרת משוטים . בוני הספינות גלו , כי בעזרת מפרשים הנתנים להטיה אפשר לשוט גם שלא בכוון הרוח . אפשר , לדגמה , לנצל רוח הנושבת מצפון כדי להשיט את הספינה מערבה על ידי פרישת המפרש בזוית של 45 מעלות לכוון הרוח ולכוון תנועת הספינה . ספינות הויקינגים בני הצפון , שפשטו על ערי אירופה בימי הבינים , נצלו את העקרון הזה . ספינות מפרשים מהירות בסוף ימי הבינים , במאות ה - 5 ר וה - 6 ו , נבנו באירופה ספינות מפרשים מהירות שנקראו קרול . הן היו מצידות במפרשים רבים , שנשאו על תרנים אחדים . ספינות הקרול יכלו לנצל גם רוח קלה ביותר ולנוע במהירות רבה כאשר נשבו רוחות חזקות . הן הביאו לאירופה סחורות מארצות רחוקות והשיטו מגלי ארצות , כמו כריסטופר קולומבוס ווסקו דה גמה , במסעותיהם על פני האוקינוסים . מאות שנים שלטו ספינות המפרשים בנתיבי המסחר הימיים . הן הביאו זהב מאמריקה , תה , משי ותבלינים מן המזרח הרחוק . הן נשאו מתישבים לארצות שהתגלו זה מקרוב , ומקצתן צידו בתותחים והפכו לאניות מלחמה . המשכללות שבהן היו הספינות מדגם קליפר , שחצו במאה ה - 19 את האוקינוס האטלנטי בפחות משבועים . ספינות הקליפר היו צרות ובעלות חרטום חד , כדי להקטין את התנגדות המים . הן היי מצידות בארבעה או בחמשה תרנים ספינת קרב אופיינית לימי הביניים מתוארת על גבי שטיח עתיק .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר