מתוך:  > אביב חדש 12 > משאל עם

עמוד:59

לשית צרכים של רודנים . כך לפחות נהג במחצית המאה ה - 19 נפוליון ה - 3 . הוא ערך שלושה משאלי עם כדי להשיג תמיכה בשלטון קיסרי המבטל את הדמוקרטיה . כך נהגו גם רודנים במאה ה - 20 : לאחר שגרמניה ספחה את אוסטריה ב - 1938 ערך המשטר הנאצי משאל עם , שבו אשרו אזרחי אוסטריה וגרמניה את הספוח ברב של 99 אחוז , אף שהיה ידוע שלספוח מתנגדים רבים . משאלי עם בישראל בישראל לא קים הסדר בחק המחיב משאל עם . מפעם לפעם עלו הצעות לבצע משאל עם בנישאים שהיו נתונים במחלקת , כמו הסדר השלומים עם גרמניה וקשירת יחסים דיפלומטיים עמה , שנוי שיטת הבחירות , הסדרי השלום , ובמחצית שנות ה - 90 העלתה דרישה לקים משאל עם ולבדק את הסכמת הצבור להחזרת רמת הגולן לסוריה במסגרת הסכם שלום שאולי יחתם בין המדינות . כל ההצעות נפלו בדיונים המקדמים ועד היום לא התקים משאל עם בישראל . דמוקרטיה חקר דעת הקהל משבעים קבוצת בני אדם , שאינם משפטנים , הנבחרים באפן אקראי כדי להכריע בהליכים משפטיים . מקור השם משבעים במלה שבועה , כי בני אדם אלה נשבעים לפעל באפן הוגן וצודק . שיטת המשבעים אינה נהוגה בישראל . בכמה מדינות בעולם , ביניהם ארצות - הברית ואנגליה , נהוג להפקיד את ההכרעה במשפט בידי חבר משבעים . בני אדם אלה נבחרים באפן מקרי , אחרי שנבדק שאין להם קשר לנאשמים העומדים למשפט ושאין להם דעה קדומה נגדם . במשפט פלילי קובעים המשבעים , בדרך כלל , רק אם הנאשם חף מפשע או אשם ולא את ענשו , אם אכן הרשע בדין . במשפט אזרחי קובעים המשבעים אם הנתבעים חיבים לפצות את התובעים , ואם כן - גם את גבה הפצוי . רבים מבקרים את שיטת המשבעים בטענה , שהיא מפקידה את המשימה הקשה והאחראית של הכרעה בענינים משפטיים בידיהם של " חובבים " . לדעת מבקרים אלה , מוטב היה להשאיר הכרעה זו לשופטים מקצועיים בעלי הבנה ונסיון בעניני משפט . ואכן , במאה ה - 20 הולך ופוחת מספר המדינות שבהן נהוגה שיטת המשבעים . הליך משפטי משה הדמות החשובה ביותר בתולדות עם ישראל מבחינה דתית ולאמית . המנהיג הראשון של בני ישראל , שהוציא אותם ממצרים ושחרר אותם מעבדותם . הוא שנתן להם את התורה והפך אותם לעם . נחשב ל " אבי הנביאים " , וכמי שיש בלחו לעשות מופתים ונסים . משה נולד במצרים , כנראה בתקופת מלכותו של רעמסס ה - 2 , בתחלת המאה ה - 13 לפני הספירה , להורים משבט לוי . המקור העקרי למידע על משה הם ספרי שמות , ויקרא , במדבר ודברים . לפי הכתוב בתורה נובע שמו ממעשה משיתו מן היאור . אך יש החושבים כי השם נגזר מן השרש המצרי מס ( ילד ) . מן התבה לארמון ולהתגלות ה'ספור לדתו וגלגוליו של משה עד הגיעו לארמון המלך פרעה נקרא כספור אגדה . יש יסודות אגדיים בתאור המקראי על הצלתו בידי בת פרעה : ילד הנצל מגזרתו של מלך , וכן תינוק המונח בתבה ומסור לחסדי הנהר ( כמו באגדה על הלדתו של סרגון מלך אכד ) - הם נושאים נפוצים באגדות עתיקות . ארועי פלא אלה באים לצין , שמשה נבחר על ידי האל כבר מרגע לדתו . חנוכו כבן חרין בין אצילי מצרים מסביר את תגובתו על שעבודם של אחיו ( הריגת הנוגש המצרי ) . אולם אין משה נחלץ ביזמתו לתפקיד של מנהיג - גואל ; שליחותו נכפית עליו על ידי האל , למרות הסתיגותו והסוסיו . ישבן כמה גרסאות במקרא על התגלות ה'אל משה ועל זהות האנשים שסיעו לו . דבר זה מעיד על מסורות רבות , שרוחו בישראל על אודות שליחות משה . לפי מסרת אחת פעל משה לבדו ( שמות ג ז - יב , יג - כב ; שמות ד א - ט ) . מסרת אחרת מספרת כי הסתיע באהרן אחיו , ששמש לו כדובר , בצע אותות במצותו , ואף מזכר שעלה להר סיני עם משה ( שמות יט כד ) . לפי מסרת נוספת נגש משה אל פרעה יחד עם שבעים מזקני ישראל , והם אף עלו עמו ועם אהרן , נדב ואביהוא , אל ההר וראו את כבוד ה'( שמות כד ט - יא ) . כן מזכר , שמשה הסתיע ביהושע בן נון , שאף התלוה אליו , כשעלה להר סיני ( שמות כד יג ; לב יז ) . מנהיג דגול משה , ששלט מטעם האל , התגלה כמנהיג מחונן וסמכותי . במצרים הוא נאבק הן במלך פרעה , המסרב להתיר לבני ישראל לצאת ממצרים , והן בספקות ובחסר האמון של בני ישראל . אחרי כן , בארבעים שנות הנדודים במדבר , היה עליו להתמודד בקשיים מרבים : מחסור במים ובמזון , התקפות של שבטי מדבר ( עמלק ) וטענות ומענות בלתי פוסקים של עם עבדים , שקץ בתלאות המדבר . למרות כל אלה מקדיש משה חלק נכר מזמנו לשפט את העם ולחנך אותו ברוח חקי ה'. " וירם משה את ידו ויך את הסלע במטהו פעמים ויצאו מים רבים ותשת העדה ובעירם . ( במדבר כ יא ) , ציור מאת האומן האיטלקי לואיני , בן המאה ה - 16 .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר