עמוד:84

השפה הרשמית הולנדית , אך רבים מן התושבים מדברים פפיאמנטו , עגה שהיא תערבת של שפות אירופיות ואינדיאניות . ונצואלה ים הקריבי אנטימון מתכת קשה , שבירה ולבנה ככסף , שאינה מחלידה או מתכהה . את רב האנטימון מפיקים מן המחצב סטיבניט . סמל כימי Sb . . מספר אטומי 51 . טמפרטורת התוך 631 מעלות צלסיוס . האנטימון מתקשה כאשר מערבבים בו מתכות אחרות , או יוצרים מסגים שלו . המסגים המכילים אנטימון הם החמר בריטניה , שממנו עושים אותיות דפוס ופעמונים , ונתך בדיל ונחשת . המצרים והעמים הקדמונים שישבו במזרח הרחוק , צבעו את ע p עפיהם וגבות עיניהם בתרכבת של אנטימון . עפרות אנטימון כורים בעקר בסין . כיום משתמשים בתרכובות אלה לגפור גומי , בתעשית הזכוכית , בחמרי צביעה ובתרופות שונות . יסודות כימיה מחצבים מערכה מחזורית אנטיפטרוס מושל אדום , שהיתה חלק ממלכת החשמונאים בימי אלכסנדר ינאי עוד מימי אביו אנטיפס שהתיהד . אביו של הורדוס , שהיה למלך יהודה . מת בשנת 43 לפני הספירה . אנטיפטרוס , בן למשפחה אדומית עשירה שהתיהדה , ירש את תפקידו של אביו כמושל אדום . הוא היה מערב בסכסוך בין האחים החשמונאים יוחנן הורקנוס ה - 2 ויהודה אריסטובולוס ה - 2 , בניהם של אלכסנדר ינאי ושלומציון אלכסנדרה . לאחר שהורקנוס ה - 2 , שהיה כוהן גדול בימי מלכותה של אמו שלומציון , נאלץ לותר על השלטון לטובת אחיו הצעיר ממנו אריסטובולוס ה - 2 , חשש אנטיפטרוס שהיה מקרב להורקנוס למעמדו וכעל להחזיר את הורקנוס לשלטון . הסכסוך בין האחים הכרע בסופו של דבר בהתערבות המצביא הרומאי פומפיוס , ויוחנן הורקנוס ה - 2 מנה לשליט יהודה , ואנטיפטרוס - יועצו ויד ימינו . אנטיפטרוס השכיל להבין שיוכל לשלט רק בחסות הרומאים . לכן משהובס פומפיוס על ידי יוליוס קיסר תמך אנטיפטרוס במנצח . יוליוס קיסר גמל לאנטיפטרוס ומנהו לאפוטרופוס ( אחראי ) על עניני המדינה ביהודה בשנת 47 לפני הספירה , לצדו של הורקנוס שאותו מנה אתנרך ( נשיא העם ) . אנטיפטרוס העניק לבניו פצאל והורדוס את תפקיד מושלי ירושלים והגליל . לאחר מקיסר נרצח , התיצב אטיפטרוס לצדו של קסיוס , אחד מרוצחיו , שהתבסס בסוריה וגבה עבורו את המסים שהטיל על יהודה לצרך אחזקת צבאו . הוא שרת בנאמנות את קסיוס כבי ששרת לפני כן את קיסר . חוגים נאמנים להורקנוס ה - 2 ראו בדאגה רבה את מעמדו ההולך ומתחזק של אנטיפטרוס , ואחד מאנשי צבאו של הורקנוס הרעילו בעת שסעד על שלחנו של הורקנוס . בשנת 43 לפני הסיירה . אולם מותו לא שם קץ לכחה של המשכחה האדומית . בנו הורדוס היה כעבר שנים ספורות למלך יהודה ובניו ובני בניו משלו בארץ - ישראל שנים רבות . אדום , אדומים אלכסנדר ינאי הורדוס חשמונאים יהודה אריסטובולוס השני יוחנן הורקנוס השני יוליוס קיסר פומפיוס שלומציון אלכסנדרה אנטישמיות פרוש המנח " אנטישמיות " הוא " נגד בני הגזע השמי", אך למעשה כונתו היא " נגד היהודים". המנח הופיע לראשונה כנראה בשנת 1879 , בחוברת של היהודי הגרמני המומר וילהלם מר , שהתפרסם בגלל דברי ההסתה שלו נגד היהודים . תופעת האנטישמיות ידועה גם לפני הופעת המנח , וכאשר מתיחסים לתקופה שלפני המאה ה - 19 מקבל להשתמש במנח " שנאת ישראל". שנאת ישראל בעת העתיקה היה לאנטישמיות אפי ספרותי , כלומר כתבו עליה בספרי עיון בלבד . סוכרים יונים ורומאים , וביניהם קיקרו וטקיטוס , כתבו דברי הבל על אפיה של הדת היהודית . משגיהם על היהדות היו מסלפים , שכן לא הבינו את עקרונות הדת היהודית המונותאיסטית - המבססת על אמונה באל אחד - שהיו שונים ביותר מן הדת האלילית . עם זאת , לא ידוע כמעט על התפרציות אלימות נגד יהודים באותה התקופה . גם גזרות אנטיוכוס ( כל חק שכון נגד יהודים כנה " גזרה") אינן נתפסות ביסודן כגלוי של אנטישמיות . בחקים שקבעו השליטים ההלניסטים והרומאים לא היה יסוד אנטישמי . הם נחקקו למטרות מדיניות והשליטים רק נצלו את העבדה שליהודים היה ארח חיים שונה , וקל היה לפגע בו באמצעות חקיקה . שנוי מהותי ביחס ליהודים חל עם הפיכתה של הנצרות , שראתה עצמה כיורשת היהדות , לדת השלטת בקיסרות הרומית במאה ה - 4 לספירה . שנוי היחס התבטא בהפלית היהודים לרעה , בפרסום מכתבים רוויים בבטויים של שנאת ישראל ובהצרת צעדיהם של היהודים בחיי החברה והכלכלה . בסוף המאה ה - ו ו , בעת מסעי הצלב , התחוללו לראשונה פרעות המוניות ביהודים בערים שונות באירופה . וההחלטות שהתקבלו בכנסיה בענין היהודים , וכן לגלויי חוף ים בסנט מרטין שבאנטילים ההולנדים .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר