מתוך:  > אביב חדש 2 > אשור

עמוד:209

שהיו האשורים מענים את המנצחים . מעשי אכזריות אלה שמשו אזהרה לערים אחרות כי יכנעו בלי מלחמה . השפה , הספרות , הדת והאמנות האשורים דברו בשפה שמית . לפני כ - 5,000 שנה הם למדו לכתב , והחלו לרשם את מעשיהם וקורותיהם . הם כתבו בכתב היתדות על לוחות חמר , כמו הבבלים , ושמרו את הלוחות בספריות גדולות . אחת מהן , הספריה של אשורבניפל , התגלתה בסוף המאה ה - ו 9 בנינוה . נמצאו בה כ - 30,000 לוחות , הדנים בנושאים שונים : עניני דת , ספרות , רפואה והיסטוריה . כיום שמורים הלוחות במוזאון הבריטי בלונדון . מן הכתוב על הלוחות הללו אפשר ללמד רבות על תולדות אשור ועמי האזור , ובכללם על עם ישראל . האשורים אף חוקקו חקה , שחלקים ממנה העתקו מחקתו של חמורבי הבבלי . הדת האשורית התבססה על הדתות העתיקות יותר של השומרים והבבלים , האשורים קראו לאלם הראשי " אשור". אשור היה גם שם ארצם ושם בירתם . גם האלים האשורים האחרים כגון נבו ( נבו ) ו אל החכמה , ואשתר אלת האהבה , מוצאם מבבל . האשורים בקשו את חסדם של האלים , סגדו להם והקריבו להם קרבנות . הם אף שאלו מן האלים עתידות . האצטגנינות והקסמים היו קשורים עם הדת , וכן גם הרפואה והמדעים הקדומים האחרים . מלאכת המחשבת האשורית הקדומה ביותר מעידה על השפעת האמנות הבבלית . בין השנים 2000 - 1000 לפני הספירה התפתח סגנון אשורי מיחד במינו . חוקרי אשרר גלו אלפי מטרים של תבליטים ועליהם כתובות ותאורי מלחמה ונצחונות . בכמה תבליטים מתאר ציד הנערך בטקס רב . האמנים האשורים לא ידעו את סודה של הפרספקטיבה , ולכן יצירותיהם אינן יוצרות הרגשה של מרחק ועמק . אולם הם ידעו לתאר יפה את פרטי המעמד . כמה מן התבליטים שלהם , שנושאם ציד אריות , מתארים בצורה מלאת חיים את הזעם והסבל של האריות הפצועים , ודמיות בני האדם נקשות ומוזרות במקצת . לוחית שנהב מנמרוד שבאשור מעוצבת בדמות גריפון - חיה אגדית בעלת כנפיים מן המאה ה - 8 לפני הספירה . תבליט מהיכל נמרוד המתאר את המלך האשורי אשונצירפל ה - 3 ( 885 - 859 לפני הספירה ) בסערת הקרב .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר