מתוך:  > אביב חדש 1 > אגדה

עמוד:35

הפיה הטובה מניפה את שרביט הקסם והופכת את סינדרלה , הלכלוכית המסכנה , ליפהפייה רבת קסם . תמונה מסרט מצויר של וולט דיסני יהודה שטינברג , דוד פרישמן , מ"י בן - גריון ( ברדיצ'בסקי ) , ש"י עגנון ואחרים . האגדה - ראי הנפש האגדה מלמדת על האדם באשר הוא . רב האגדות מבטאות את החלומות , מאויי הנפש הנסתרים וגם את הפחדים והיצרים הרעים של האדם . הן אף משקפות את המנהגים , האמונות והדעות של העם ואת המשגים שלו על צדק , ישר , חכמה , רשעות , הצלחה ושאר תכונות אנושיות ותופעות חברתיות . לדמיון יש מקום נכבד באגדה , ולכן חקי ההגיון והמציאות אינם שולטים בה . אין היא פועלת על פי חקי הזמן והמקום הרגילים , ולכן אגדות רבות מתחילות במלים " לפני הרבה הרבה שנים , בארץ רחוקה רחוקה ... " או " פעם אחת ...". במקומות רחוקים ומפלאים אלה כל המעשים , הדמיות והארועים הם אפשריים . מכשפות יכולות להפיל תרדמת נצח על נסיכות קטנות ויפות - כמו באגדה " היפהפיה הנרדמת", ומלכות יכולות לשוחח עם המראה שלהן - כמו ב " שלגיה ושבעת הגמדים". גם מכשפות רעות ופיות טובות , המחוללות פלאים ועוזרות לנערות מסכנות בעזרת שרביט הקסם שלהן - כמו ב " סינדרלה"- יכולות לפעל בחפשיות באגדה . דרקונים יורקי אש , מפלצות בעלות שבעה ראשים , וחיות מוזרות שחצין חיות וחצין אדם משוטטות באין מפריע בעולם האגדה . כל הדמיות המרשעות האלה והמעשים הרעים והמזיקים שהן עושות מבטאים את הפחדים שיש לבני אדם מפני כחות הגורל החזקים מהם . וזהו בדיוק תפקידה של האגדה - לנחם , לזרע תקוה ולעודד . על ידי הסוף הטוב של האגדה , המתאר כיצד בני האדם , הקטנים והחלשים , מצליחים להערים על כחות הרשע ולחיות בטוב , משמשת האגדה אמצעי להתגבר על החרדות ולהאמין בשלטון הצדק והטוב . לכן האגדה כל כך אהובה על הילדים . הילד הקטן שמח לשמע שכפה אדמה הצליחה להנצל מידי הזאב הרע , ושלגיה הצליחה להמלט מהגורל הרע שהועידה לה המלכה הרעה . לאגדה יש תפקיד נוסף , חנוכי . האגדה היא כלי בידי המבגרים להעביר את הדעות והאמונות שלהם לבני הדור הצעיר . באמצעות האגדה הילד מבין כיצד עליו להתנהג , למה עליו לשאף ובמה עליו להאמין . ספור פשוט עם חקים קבועים לרב האגדות יש מבנה ידוע וקבוע . האגדה היא ספור קצר בעל עלילה פשוטה , המתרכזת בענין אחד ובדמיות מעטות . בדרך כלל נצבת במרכז האגדה בעיה , שגבורי האגדה מנסים לפתר אותה ובסופו של דבר היא באה על פתרונה הטוב . האגדה אינה מתעכבת על תאורי נוף , על תאור ונתוח של רגשות מרכבים , מחשבות מסבכות או דעות יוצאות דפן . הדגש בה הוא בפעלה , במעשים , ולכן העלילה מתקדמת בה בקו ישר וללא סטיות . העקר בה הוא הלקח , המסר החנוכי ולכן היא ממהרת להגיע לסופו של הספור , שבו מתבהר כיצד נפתרה הבעיה שהצגה באגדה . לחזרה יש תפקיד מרכזי באגדה . באגדות רבות יש חזרה על פעלות ומלים שהדמיות עושות ואומרות . חזרה זו נועדה לפשט את ספור העלילה , להדגיש את המחזוריות והשגרה שיש בחיים , וגם לסיע למספר בעל - פה לזכר את הדברים . לעתים קרובות מופיעים באגדה מספרים נסחתיים כמו שלוש ושבע : שלושה אחים , שלושה ימים או נסיונות , גם כדי לעזר למספר לזכר את סדר הדברים וגם מתוך אמונה בכח הכשוף שלהם . גם לדו - שיח ( שיחה בין שתי דמיות ) הקצר והעניני יש תפקיד חשוב בעלילה . הדו - שיח מבהיר לקורא או לשומע מה הם המחשבות והרצונות של הדמיות המופיעות באגדה , ובכך משמש גורם המקדם את העלילה . הדמיות באגדה פשוטות ולא מרכבות : גבורים טובים לגמרי , ולעמתם גבורים רעים לגמרי . אין דמיות בינים ואי ] מצבי בינים - הכל ברור ומחלט . האגדה היהודית בשם אגדה נקרא גם חלק מן התורה שבעל - פה ( המשנה , התלמוד ומדרשים מאחרים יותר ) , השונה מן החלק האחר שבו - ההלכה , העוסק בעניני חקים ומצוות . האגדה היהודית כוללת ספורים , אמונות ודעות , דברי מוסר ודרך ארץ , אמרי חכמה של חז"ל , פתגמים , דברי עידוד ונחמה ותאורים של עתיד האמה . תפקידן של האגדות היה להקל על תלמידי החכמים את למוד התורה , לבאר ולהסביר בדרך פשוטה פסוקים קשים מן התורה ונושאים מרכבים הקשורים באמונה . הנושאים המרכזיים המעסיקים את האגדה היהודית הם : סודות הבריאה , מעשיהם של אבות האמה , מנהיגיה וחכמיה וגורל עם ישראל וארץ - ישראל . האגדות על רבי עקיבא , למשל , נועדו לספר לדורות על אהבת החכמה והלמוד שלר ועל מסירותה לאלוהיו . במהלך התקופות , ובעקר בארצות הגלות שבהן חיו היהודים , הפכה האגדה כלי לתאור הסבל והמארעות הקשים שבהם התנסו היהודים . גם כאן שמשה האגדה אמצעי חנוכי על ידי תאור מעשי הגבורה , כח הסבל והעמידה בנסיון של יהודים , וידועה במיתד האגדה על קדוש השם של חנה ושבעת בניה .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר