עמוד:42

דיוקנו של אגריפס ה - 1 מלך יהודה , שביקש לשחרר את ארץ - ישראל מהתלות ברומא , מוטבע על מטבע שהונפק בימיו . אגריפינה יוליה אשת הקיסר הרומאי קלאודיוס . הרעילה את בעלה ונרצחה בפקדת בנה הקיסר נירון . חיה בשנים 15 - 95 לספירה . אגריפינה יוליה , שעיר מולדתה באימפריה הרומית נקראה על שמה " קולוניה אגריפינה"( כיום קלן שבגרמניה ) , היתה אשה יפה וחכמה , אשר שאפתנותה העבירה אותה על דעתה . אחיה , הקיסר קליגולה , הגלה אותה מתחום ממלכתו בשנת 39 . אך דודה קלאודיוס , שהעלה על כסא המלכות בשנת 41 לאחר רצח קליגולה , החזיר אותה לרומא ובשנת 49 נשאה לאשה . היא השפיעה על קלאודיוס שיעדיף כיורש העצר את נירון , בנה מנשואיה הראשונים , על פני בריטניקוס , בנו מאשתו הקודמת . בשנת 54 הרעילה אגריפינה את בעלה קלאודיוס , ובנה נירון היה לקיסר . היא נעשתה שתפתו הפעילה מדי לשלטון , נירון חשש מפניה ולבסוף צוה לרצחה . אגריפינה התערבה פעמים אחדות לטובת היהודים . היא השפיעה על הקיסר קלאודיוס כי יצדד ביהודים בריבם עם השומרונים . כן עזרה לנציגיהם של יהודי אלכסנדריה , שבאו לרומא כדי שהקיסר יישב את המחלוקות בינם ובין שכניהם היונים . נירון קלאודיוס , טיבריוס נרו קליגולה , גיוס רומא העתיקה - מרידות ומאבקים אגריפס הראשון מלך הבשן , הגולן הגליל , עבר הירדן היהודי ויהודה . בן אריסטובולוס ונכדם של הורדוס ומרים החשמונאית . חי בשנים 10 לפני הספירה - 44 לספירה . בהיותו בן שש נשלח יוליוס אגריפס לרומא כדי להתחנך בחצר הקיסר , וחי שם 27 שנים . הוא לקח חלק בחיי ההוללות של החברה הרומית ולא קים כנראה קשר עם קהלת יהודי רומא . כיון שבזבז את כל כספו והנושים לחצו עליו , הוא חזר בחסר כל לארץ - ישראל . גיסו אנטיפס , ששלט בגליל , מנה אותו לאגורנומוס ( מפקח על השוק ) בטבריה . לאחר כשש שנים , בעקבות סכסוך עם גיסו , שב לרומא והתידד עם יורש העצר קליגולה . דבריו שהיה רוצה לראות את קליגולה על כס השלטון נודעו לקיסר טיבריוס , ואגריפס נאסר . כשעלה קליגולה לשלטון בשנת 37 , הוא שחרר את ידידו אגריפס ומנה אותו למלך הבשן והגולן , ממלכת פיליפוס בן הורדוס , שמת ללא יורש זמן קצר לפני כן . בשנת 39 , לאחר שאנטיפס הדח מן השלטון , הרחב תחום שלטונו של אגריפס גם על הגליל ועבר הירדן היהודי . אגריפס סכן את מעמדו ואת חייו בעת שנסה להשפיע על הקיסר קליגולה לבטל את הפקדה להציב את פסלו בבית - המקדש בירושלים . הפקודה אכן בטלה ואגריפס זכה לאהדת העם היהודי . אגריפס מלך יהודה לאחר שקלאודיוס היה לקיסר ברומא בשנת 41 , נמסר לאגריפס גם השלטון על שומרון ויהודה ושלוש שנים הוא מלך על ארץ - ישראל כלה . מלכותו כללה את כל השטחים שבהם שלט סבו הורדוס . הארץ ידעה תקופה קצרה של שלום , ונדמה היה כי הנה חזרו ימי הזהר של החשמונאים . אגריפס שבה את לב העם בקיום מצוות . במשנה מספר , כי בחג הבכורים היה מביא בכוריו אל בית - המקדש וסלו על כתפו . כן מספר במשנה , שקרא את פרשת המלך במשנה תורה ביום " הקהל " בעמידה , אף על פי שלמלך מתר לקרא בישיבה . ועוד , כשהגיע לפסוק " מקרב אחיך תשים עליך מלך . לא תוכל לתת עליך איש נכרי אשר לא אחיך הוא " ( דברים יז טו ) , זלגו עיניו דמעותי משום שנזכר כי סבו הורדוס היה אדומי . אך קהל השומעים הרגיע אותו בקראו : " אל תתירא אגריפס , אחינו אתה , אחינו אתה , אחינו אתה " . עם זאת , אגריפס לא הסס לטבע את דיוקנו על מטבעות , בתקופה שבחברה היהודית לא היה מקבל לתאר דמיות אדם . אגריפס פעל לחזוק מעמד האמה היהודית במסגרת ממלכה בחסותה של רומא . חלק מפעלותיו נראו בעיני הרומאים כהפגנת עצמאות יתרה . כך , למשל , מפעלו לבצור ירושלים בחומה חדשה הפסק בפקדת הקיסר הרומאי . אגריפס מת בעת שהותו בקיסריה במהלך חגיגות שערך לכבודו הקיסר הרומאי . עם מותו החזר לארץ - ישראל שלטון הנציבים הרומאים . אבלם של היהודים על מותו ושמחתם של הנכרים מעידים שבראש מעיניו של אגריפס עמדו בני עמו . ארע - ישראל - התקופה הרומית הורדוס טיבריוס , קלאודיוס נירון קלאודיוס , טיבריוס נרו קליגולה , גיוס אגריפס השני מרקוס יוליוס אגריפס , בן אגריפס ה - 1 , מלך משנת 50 על חלקים בצפון ארץ - ישראל ובלבנון בחסות הרומאים . חי בשנים 28 - 93 בערך . כאביו , התחנך גם אגריפס ה - 2 ברומא , בחצר הקיסר קלאודיוס . הוא לא נתמנה למלך עם מות אביו בגלל גילו הצעיר . סמוך לשנת 50 הוא קבל מידי הרומאים את השלטון בממלכת חלקיס שבלבנון . לאחר ארבע שנים נאלץ אגריפס לותר על ממלכה זו וקבל במקומה את הבשן , את טרכון ושטחים אחדים בלבנון . בשנת 61 הוסיף לו הקיסר נירון חלק מן הגליל , והעיר טבריה בכלל זה . בידיו של אגריפס היו גם הפקוח על בית - המקדש בירושלים והזכות למנות כוהנים גדולים . בפרץ המרד הגדול נגד הרומאים בשנת 66 , בא אגריפס לירושלים כדי לשכנע את העם להמנע ממרד , אך הדבר לא עלה בידו . הוא גרש מירושלים , חזר לממלכתו ושלח למצביא הרומי אספסינוס חיל עזר לדכוי המרד . אחרי חרבן בית - המקדש הרחב תחום שלטונו , שהיה מישב ברבו בלא - יהודים . הוא פעל להפצת התרבות ההלניסטית בארצות שבהן שלט . בירתו היתה קיסריה של פיליפוס ( מקדם פניס ) , והוא קרא לה נירוניס לכבוד נירון קיסר . אגריפס ה - 2 טבע את דיוקנו של נירון על מטבעות , וכאשר אספסינוס הכתר לקיסר - טבע את דיוקנו . אספסינוס אגריפס הראשון הלניזם - מרד הגדול נירון קלאודיוס , טיבריוס נרו

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר