מתוך:  > אביב חדש 4 > גבע, ציבי

עמוד:22

באבקת הגבס משתמשים לצרכים רבים : ליציקות ולפסול , ברפואה לחזוק שברי עצמות , כחמר המחזק טיח לצפוי בנינים . מוסיפים כמות קטנה של אבקת גבס לאבקת מלט כדי לזרז את התקשותו של המלט כאשר מוסיפים לו מים . גבס בצורתו השקופה משמש בתעשיות האופטיות ליצור עדשות . הגבס מצוי במקומות רבים ועל כן מחירו זול . ארצות - הברית עומדת במקום הראשון ביצור גבס . הארצות האחרות המיצרות גבס הן : צרפת , קנדה , בריטניה , גרמניה , ספרד , איטליה ורוסיה . בארץ נמצאות שכבות גבס באזורים ההרריים : בגליל התחתון , ביהודה , בשומרון ובמדבר יהודה . גבישים מלט קשר כימי גבע , ציבי ציר ישראלי . עבודותיו מאפינות בשמוש במרכיבים קשוטיים ובדגמים וצורות של יפי הקימים בתרבות הישראלית והערבית . יש המפרשים את עבודתו כפוליטית . ציבי גבע נולד ב - 1951 בקבוץ עין שמר , ושם גדל . הוא למד במדרשה למורים לאמנות שברמת השרון , ובה הוא מלמד . כיום ציבי גבע חי ועובד בתל - אביב . בתחלת דרכו היה גבע אמן של מיצבים . הוא עצב בחלל יצירות המרכבות מגורמים פסוליים וציוריים שאפשר לשיכם לתרבות המכנה " דלות החמר " - שמוש בחמרים יום - יומיים פשוטים , " לא אמנותיים " , המבטאים קשר אישי לעבודה , פשטות וכנות . משגי יפי חדשים וחפצים בעלי משמעות משתנה בתקופה המקדמת של יצירתו הופיעו בעבודותיו צורות שהשפעו מגרפיטי וממאפינים צורניים המצויים בכפרים הערביים . הוא נסה למצא משגים חדשים של יפי , ובעבודותיו הופיעו כתובות שהציגו שאלות כמו הופעת המלה " יפה " על ציור הנתפס כמכער או בוטה . ציוריו היו לא מתכננים כביכול , והדגישו את הראשוניות . עבודותיו המאחרות ( בסוף שנות ה - 80 ) הפכו מרחקות ובנויות . הדמויים שחזרו והופיעו בהן הם לוחות שש - בש , גרעיני אבוקדו בצנצנת וקוצים בבקבוק - מרכיבים פשוטים הלקוחים מהבית , מהילדות , מהזכרון . בשנים האחרונות מופיעות בציוריו מרצפות וכפיות ( אריג לכסוי ראש הנהוג אצל הערבים ) . הכפיה מעטרת במעין רשת ומופיעה במגון צורות ומשמעיות משתנות . בתערוכה שהציג בתל - אביב היו על קירות הגלריה תריסי פלסטיק במקום בדי ציור . התריסים המוגפים , המצירים בכתמים שחרים , הפכו את פנים הגלריה לרחוב שומם . הכתמים השחרים דמו לפעמים לחלון פתוח . חלון פתוח ציר על חלון סגור ומאחוריו לא היה חלל אלא קיר . התריסים הללו נושאים עמם משמעות של עורון . אמנות מודרנית ופוסטמודרנית אמנות מפשטת אמנות משגית גרפיטי מיצג ומיצב גבעת ברנר קבוץ בשפלת יהודה , חמישה קילומטרים מדרום לרחובות . הקבוץ הגדול בארץ . מספר תושביו כ - 70 ס , 1 . הקבוץ נוסד ב - 1928 במסגרת הקבוץ המאחד ( לימים - התק"ם ) על ידי יוצאי גרמניה וליטא , ונקרא על שמו של הסופר יוסף חיים ברנר . בגלל אכלוסיתו הגדולה ושטחיו החקלאיים המצמצמים היה גבעת ברנר אחד הקבוצים היחידים שמראשיתם עסקו בתעשיה . בית - חרשת גדול לשמורים שהוקם בקבוץ נרכש בשנת 1997 על ידי חברה פרטית . לקבוץ כמה מפעלים קטנים , כמו מפעל ליציקות אלומיניום ונגריה ומשתלה גדולה . סמוך לקבוץ הוקם מרכז קניות גדול . ברנר , יוסף חיים קבוץ , קבוצה גבעתיים עיר בגוש דן שבמרכז הארץ , צמודה לתל - אביב שממערב לה ולרמת גן שמצפון וממזרח לה . שוכנת בין שתי גבעות ומכאן שמה . מספר תושביה 47,500 . ראשיתה ב - 1942 עם אחודן של חמש שכונות . הראשונה שבהן היא שכונת בורוכוב , שנוסדה בשנת 1922 ונקראה על - שם מנהיגה של מפלגת " פועלי ציון " , דב בר בורוכוב ; האחרות הן שכונת שינקין ( 1925 ) , קרית יוסף ( 1934 ) , שכונת ארלוזורוב ( 1936 ) וגבעת הכרם ( 1938 ) . ב - 1953 צרפה אליה גם השכונה החדשה גבעת רמב"ם . ב - 1959 קבלה גבעתים מעמד של עיר . גבעתים היא הקטנה בערי גוש דן . בתחומה פועל מצפה הכוכבים המשמש מרכז יחודי ללמודי החלל . יש בה היכל זכרון לקהלות ווהלין ( פלך בפולין לשעבר ) ובית " יד לבנים " . ב - 1998 נחנך תאטרון גבעתים שמבנהו זכה את מתכנניו בפרס רכטר לאדריכלות . ארלוזורוב , חיים בורוכוב , דב בר מצפה הכוכבים בגבעתיים נמצא באחד מגניה הציבוריים הרבים של העיר הקטנה והירוקה , השוכנת בין תל - אביב לרמת - גן . בראשית דרכו האומנותית התמקד ציבי גבע ביצירת מיצבים , שהמסר שלהם ישיר ובוטה . במיצב שלפנינו נראית דמות ברורה של ערבי חובש כאפייה ושל שתי דמויות נוספות , מוגדרות פחות .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר