עמוד:22

על פני האדמה ושבענו מטובה, וברך שנתנו כשנים הטובות לברכה, כי אל טוב ומטיב אתה ומברך השנים. ברוך אתה יהוה, מברך השנים. [י] ברכת קיבוץ גלויות תקע בשופר גדול לחרותנו, ושא נס לקבץ גליותינו, וקבצנו יחד מהרה מארבע כנפות הארץ לארצנו. ברוך אתה יהוה, מקבץ נדחי עמו ישראל. [יא] ברכת המשפט השיבה שופטינו כבראשונה, ויועצינו כבתחלה, והסר ממנו יגון ואנחה, ∞ ושא נס: הרם דגל [האות לגאולה [ישעיה יא, יב[]. נדחי: הגולים המפוזרים במקומות רחוקים. ∞ כבראשונה: כפי שהיה בעבר. [י] ברכת קיבוץ גלויות: כאן ראשיתה של קבוצה בת שש ברכות, ובהן בקשות לאומיות המשקפות מצב היסטורי שמלאחר החורבן. בקשות אלה עתידות להתמלא בסדר זה: קיבוץ עם ישראל לארצו [י] יביא לכינון מערכת משפט עצמאית [יא], להענשת הרשעים [יב] ולמתן שכר לצדיקים [יג[; ירושלים תקום מחורבנה [יד] ומלך מבית דוד ישב בה על כסאו [טו]. תנאי ראשון לגאולה הוא חזרת עם ישראל לארצו. הברכה מנוסחת בעקבות דברי ישעיהו ["והיה ביום ההוא יתקע בשופר גדול ובאו האובדים בארץ אשור והנידחים בארץ מצרים והשתחוו לה' בהר הקודש בירושלים" [כז, יג], "ונשא נס לגוים ואסף נדחי ישראל ונפוצות יהודה יקבץ מארבע כנפות הארץ" [יא, יב[]. [יא] ברכת המשפט: שיבת העם לארצו מאפשרת להחזיר על כנה את מערכת המשפט. ברכה זו מנוסחת בעקבות דברי ישעיהו: "ואשיבה שופטיך כבראשונה ויועציך כבתחילה, אחרי כן יקרא לך עיר הצדק קריה נאמנה" [א, כו], ויש בה שני נושאים: מינוי שופטים בשר ודם מכאן, ומלכות האל ומשפטו הבלעדי מכאן. יש מפרשני הסידור הרואים בנושאים אלה שני שלבים שיבואו זה אחר זה, אך ניתן לצרף את הנושאים ולומר כי השבת משפטם של שופטים בשר ודם, העושים את מלאכתם בהשראת השופט העליון ועל פי חוקיו, היא שמביאה לביטוי את מלכותו של ה' בעולם.

ידיעות אחרונות

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר