עמוד:88

.4 שדה סמנטי - כדי להדגיש עניין, יביאו הכותבים מילים רבות מתוך השדה הסמנטי של הנושא הנידון בטקסט. דוגמה: כדי להביע כעס משתמשים הכותבים במילים משדה סמנטי של כעס: מרוטי עצבים, זעם, תסכול, זלזול. .5 הגזמה והכללה - הגזמה על-ידי שימוש בשמות תואר מעצימים ובתיאורים המגזימים בעוצמה או בכמות, במטרה להדגיש וליצור אמינות. דוגמות: אינסופי, עצום ורב, קורע לב, נורא, חסר תקדים, עוצר נשימה, בלי גבול. ההגזמה מתבטאת גם בהכללה - בהצגת דבר כאילו היה נחלת הכלל. דוגמות: הכול יודעים,... כולם אומרים, ברור לכול,... כולם עשו,... כל מי ש,... מיליוני... .6 חזרה - חזרה על מבנים ועל מילים תמצאו בטקסטים רבים של מאמר שכנוע, של פרסומת או של שירה. לעתים יש צירופים חוזרים, חזרה על תבנית תחבירית שלמה, ואפילו חזרה על משפטים. דוגמה לחזרה של מילים ושל מבנה בפרסומת: בדיאטה החדשה - פחות קלוריות, פחות משקל, פחות מאמץ, ואפילו... פחות כסף! .7 ריבוי שמות תואר - סוג של חזרה הוא שימוש מרובה בשמות תואר. חזרה זו בולטת מאוד בפרסומת. דוגמות: בילוי משפחתי רגוע ונעים האזינו לריאיון עם הציירת הצעירה והמפתיעה... .8 סוגי משפטים - סוגים מסוימים של משפטים אופייניים לטקסט שכנוע. משפט כולל: סוג של חזרה, שכן במשפטים אלה יש חזרה על תפקיד תחבירי )החלק הכולל(. דוגמה )מן המכתב בעמ' 86(: סוף סוף הצלחנו לתאם עם הילדים, עם מקומות העבודה, עם מערכת הלימודים, עם המילואים... )חזרה על משלים פועל ועל מילת יחס( משפט ייחוד: סוג זה של משפט מבליט ומדגיש חלקים במשפט )שאינם הנושא(. דוגמה: התרופה - משרד הבריאות אסר להשתמש בה. המילה התרופה היא משלים פועל, אך היא מובלטת בזכות היותה חלק הייחוד. משפטים קצרים: משפטים כאלה תורמים לקצב מהיר, לתחושה של דינאמיות, והם קלים לקליטה. דוגמות )מן המכתב בעמ' 86(: הרסתם לנו את החופשה! לא פחות ולא יותר! )משפט חסר( יום שלם! )משפט חסר( אמצעים ליצירת עניין .9 דו-משמעות - יש מילים שיש להן שתי משמעויות או יותר )מילים פוליסמיות והומונימיות, ראו עמ' 134(. דו-משמעות יוצרת משחק שמושך את הקוראים. בטקסט שכנוע, בכותרות, בפרסומות, עושים בה שימוש רב, ולעתים משאירים אותה לא פתורה, כלומר - שתי המשמעויות אפשריות.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר