עמוד:10

שלב ב: תכנון קראו שוב את מטלת הכתיבה, ובדקו את הרעיונות שהעליתם. התמקדו בנושא שלכם, השמיטו את הרעיונות שאינם קשורים אליו. מיינו לקבוצות את רשימת ראשי הפרקים שכתבתם. אפשר לסמן את ראשי הפרקים של כל קבוצה בסימן משותף )בצבע מסוים או בצורה מסוימת(. ציינו לעצמכם בביטוי מכליל את המשותף לכל קבוצה. דוגמה למיון רעיונות בעמ' .18 קבעו את רצף ראשי הפרקים - סדר הקבוצות והסדר הפנימי בתוך כל קבוצה. אפשר למספר את הרעיונות בכל קבוצה: א,1 א,2 ב,1 ב2 וכדומה. תנו לכל קבוצה שם מכליל, שהוא יהיה הכותרת. שלב ג: פיתוח לאחר השלב של העלאת הרעיונות למאמר וגיבושם לרצף מסודר של ראשי פרקים, מגיעים אל השלב של פיתוח ראשי הפרקים לפסקות. ראשי הפרקים הראשיים והמשניים שכתבתם יהיו תשתית לפיתוח הפסקות של המאמר שלכם. מראש פרק לפסקה כדי לבנות פסקה שלמה מן הרעיון או מראש הפרק, צריך להסביר, להדגים )בעזרת דוגמות, מקרה פרטי(, לפרט, להשוות )נתונים, חלקים( למשהו אחר. חזרו אל רשימת ראשי הפרקים שגיבשתם, ושאלו את עצמכם שאלות שהקוראים היו שואלים. ענו על שאלות אלה. בעזרתן ובעזרת ראשי הפרקים המשניים תוכלו לפתח את הפסקות. בחרו ראש פרק ראשי כרצונכם, ופתחו אותו בעזרת ראשי הפרקים המשניים. המשיכו ועשו זאת בשאר ראשי הפרקים. התחילו כל פסקה בשורה חדשה במרווח של שתי שורות מהפסקה הקודמת. דוגמות להרחבת הפסקה לפניכם שתי פסקות מתוך המאמר "האלימות בחברה הישראלית", עמ' .52 ראו את חלקי המבנה של הפסקות האלה. בשנים האחרונות חלה עלייה ברמת האלימות בחברה הישראלית. עובדה זו באה לידי ביטוי בריבוי מקרי האלימות בתחומים שונים, כגון: אלימות בתוך המשפחה, אלימות כלפי נשים וילדים, אלימות בבתי-הספר )בין תלמידים לבין עצמם, בין תלמידים למורים, ובין הורים למורים(, אלימות בספורט ובתקשורת, סחר בנשים ויחס משפיל כלפי עובדים זרים. האלימות גברה לא רק בקרב מבוגרים אלא גם בקרב ילדים ובני נוער. )פסקה 1( התינוק לומד על העולם מרגע לידתו. החוויות בגיל הרך מלמדות את התינוק על יחסים בין אנשים, ועל הדרך להתמודד עם תסכולים ועם בעיות. לכן חשוב לשים דגש על חינוך כבר מהשנים הראשונות. מובן שעם הגדילה יכולת הילד להביע עצמו באופן מילולי ולהתמודד עם תסכולים משתפרת. לא ניתן לדרוש מבן שנתיים מה שניתן לדרוש מבן ארבע או ארבע עשרה. לכן, על התכנית החינוכית להיות מותאמת לגיל הילד ולרמת התפתחותו. לדוגמה, תינוקות עד גיל שנה-שנתיים עדיין לא יכולים לדבר. אולם הם לומדים כל הזמן מהמתרחש סביבם. קיימת סבירות גבוהה שתינוק שחש אהוב, מרגיש שקשובים לצרכיו ומנסים להבין את רצונותיו ולכבד אותם, יגדל להקשיב ולכבד אחרים. )פסקה 7( 2 פסקות מתוך: מרב מילוא, "האלימות בחברה הישראלית", 2005 היגדים תומכים: פירוט תחומי האלימות, מן הקרוב אל הרחוק, מן המשפחה אל החברה היגד ראשי היגדים תומכים: סיבות, פירוט, דוגמות, הסבר היגד ראשי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר