עמוד:11

תשובות שרוצים לדעת הקוראים רוצים לדעת... לשם כך הכותבים צריכים... חלקי מבנה מה הכוונה? להבהיר, להכליל, לפרט; לנסח במילים אחרות הסבר, טענה את הטענה/הבעיה/השאלה מאילו בחינות/זוויות ניתן לבדוק זאת? למנות את ההיבטים שיש לתופעה/לבעיה היבטים האם אפשר לטעון את ההפך? ולפרט אותם; להציג טענה נגדית טענה נגדית למה זה דומה? למה אפשר להשוות את להשוות, להקביל, לעשות אנלוגיה השוואה זה? איך זה מתקשר לעניינים אחרים? איך זה קרה? לתאר תהליך או שלבים בתהליך התפתחות למה זה קרה? לפרט את הגורמים לתופעה/לבעיה סיבה ותוצאה לאיזו מטרה זה נועד? לפרט מטרות, לפרט את נסיבות הכתיבה מטרה למה זה חשוב? להציג נימוקים המבססים את הטענה נימוקים האם אפשר לתת דוגמות ספציפיות? לתת דוגמה/ות מפורטת/ות למשפט המכליל; דוגמות להמחיש, לספק נתונים האם אפשר להוסיף עוד פרטים? לתאר, לפרט פרטים האם אפשר להוכיח זאת? לספק נתונים, לבסס על עובדות, לתת דוגמות הוכחה מה פירוש המונח הזה? להגדיר הגדרה ארגון הפסקה בשלב הכתיבה צריך לחשוב היטב ולארגן את המשפטים בסדר הגיוני. ההיגד הראשי יכול לבוא בתחילת הפסקה באמצעה או בסופה. צריך לחשוב היכן למקם אותו. חשבו גם על סידור ההיגדים התומכים האחרים שהצטרפו אליו - הדוגמות, הנתונים, ההסברים, הסיבות וכדומה. הנה שלוש דרכים לארגון פנימי של המשפטים בתוך הפסקה. העקרונות לארגון מוכרים לכם מן היסודות המארגנים. א. ארגון לפי החשיבות: מן החשוב אל הפחות חשוב, מן הכלל אל הפרט, מן הכבד אל הקל, מן הקרוב אל הרחוק. ב. ארגון לפי התפתחות: סידור הפרטים )הסיבות, הדוגמות( לפי סדר כרונולוגי )רצף הזמן( - מן העבר אל ההווה ואל העתיד, מן המוקדם אל המאוחר. ג. ארגון לפי היבטים: מיון רשימת הדוגמות/הנתונים/ההסברים לתחומים שונים על-פי העניין. למשל, סיבות הקשורות להיבט הכלכלי, להיבט הביטחוני, להיבט החברתי, להיבט הרפואי וכד'. היעזרו בתרשים היסודות המארגנים בעמ' ,15 וברשימה של מקדמי הארגון בעמ' .16 פסקת פתיחה הפתיחה צריכה להוביל את הקוראים אל תוכנו של הטקסט, ולעורר בהם רצון לקרוא אותו. כלומר - הפתיחה צריכה להיות עניינית ו/או מעניינת. הפתיחה יכולה לכלול חלקי מבנה מתאימים, כגון: הגדרת הנושא או מונחים הקשורים לנושא, הצגת הנושא )או הבעיה(, הצגת עמדה, הצגת רקע )היסטורי(, הגבלת הנושא )לא אדון ב...(.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר