עמוד:139

ב. בניית גופים משוכללים בפעילויות הבאות נשתמש במצולעים הנפרדים מתוך "האוסף השחור". גוף משוכלל הוא פאון קמור שכל פאותיו הן מצולעים משוכללים חופפים, ומספר הפאות הנפגשות בקדקוד שווה בכל הקדקודים. 1 עבודה בקבוצות קחו את אוסף המצולעים הנפרדים. הוציאו סוג אחד של מצולעים משוכללים חופפים ונסו לבנות מהם גוף משוכלל. יש להצמיד את המצולעים זה לזה ולהדביק בנייר דבק שקוף, כשהצד השחור הוא הצד החיצוני. כל עוד אפשר 5 כדאי להדביק את המצולעים זה לזה כאשר הם מונחים על השולחן. אם טועים ורוצים לפרק 5 אפשר לגזור את נייר הדבק. בדקו את הגוף שבניתם לפי ההגדרה של גוף משוכלל: •האם כל הפאות של הגוף הן מצולעים משוכללים! •האם כל הפאות חופפות זו לזו! •האם מספר הפאות הנפגשות בכל קדקוד שווה בכל הקדקודים! מה המסקנה 5 האם הגוף שבניתם משוכלל! 2 א. בנו גוף מ-6 משולשים משוכללים חופפים, כמו בסרטוט: ב. האם גוף זה הוא משוכלל! בדקו לפי ההגדרה: •האם כל הפאות של הגוף הן מצולעים משוכללים! •האם כל הפאות חופפות זו לזו! •האם מספר הפאות הנפגשות בכל קדקוד שווה בכל הקדקודים! מה המסקנה: האם הגוף משוכלל! ג. דיון האם כל גוף הבנוי ממצולעים משוכללים חופפים הוא משוכלל! ד. פרקו את הגוף שבניתם (גזרו לאורך נייר הדבק). בנו ממשולשים משוכללים חופפים גוף אחר שאינו משוכלל (קחו מספר משולשים כרצונכם). תארו את הגוף שבניתם והסבירו מדוע גוף זה אינו משוכלל. למורה: • בבדיקת הגופים לפי ההגדרה ויתרנו על הבדיקה של דרישת הקמירות, משום שלא כל התלמידים שולטים במושג זה. • בדיון שבפעילות 2 כדאי להדגיש את חשיבותה של הדרישה הזאת: מספר הפאות הנפגשות בקדקוד שווה בכל הקדקודים. לפי ההגדרה 5 גוף שאיננו עומד בדרישה זו איננו משוכלל גם אם הוא בנוי ממצולעים משוכללים. הגוף המתואר בפעילות 2 משמש דוגמה למקרה כזה. 139

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר