עמוד:153

ו. משימות העשרה עבדו בזוגות: לפניכם הצעות למשימות להגשה בנושאים הקשורים לגופים המשוכללים. עליכם להגיש אחת או יותר מבין המשימות 351. 1 קיטום גוף משוכלל ב"פינות" שלו בחרו את אחד הגופים המשוכללים: ארבעון, קובייה או תמניון. נסו לדמיין שחותכים (קוטמים) את כל הפינות שלו באופן שווה. המשימה: לתאר את הגוף המתקבל לאחר הקיטום ולבנות אותו. תיאור מפורט של המשימה נבחר לדוגמה את הקובייה (בכל הגופים האחרים הפירוט דומה). א. הדגימו לעצמכם את תהליך החיתוך (קיטום) של הפינות באחת הדרכים שלהלן. •בנו קובייה מפלסטלינה קשה או מתפוח אדמה (נסו לדייק ככל האפשר). חתכו את כל הפינות באופן שווה, כמתואר באיור. (אל תחתכו קרוב מדי לקצה, אבל גם לא באמצעי הצלעות. אם בניתם את הגוף מפלסטלינה, כדאי לקרר אותו לפני החיתוך כדי שהפלסטלינה תתקשה.) •אפשרות אחרת: בנו את הגוף מקרטון קשיח או מהחלקים שבמארז, או קחו גוף בנוי כזה. חתכו את הפינות בסכין חיתוך (כדאי לסמן תחילה את הקווים שלאורכם חותכים). ב. נסו להבין ולתאר כיצד מורכב הגוף שהתקבל: •אילו מצולעים יש בו! •כמה מכל סוג! •אם נבחר קדקוד של הגוף החדש: אילו מצולעים נפגשים בקדקוד זה! •האם בכל הקדקודים האחרים יש אותו "סידור פאות"! (כלומר: האם גם בהם נפגשות פאות בדיוק באותה הכמות ובאותו הסדר כמו בקדקוד שבדקתם קודם!) ג. בנו גוף כזה (אחרי שחקרתם אותו). •בקרטון הגזירה גופים משוכללים מצולעים למשימות העשרה תוכלו למצוא חלקים המתאימים לבנייה 5 אחד מכל סוג. •בחרו את החלקים המתאימים לבניית הגוף שלכם. (למשל: אם גיליתם שהגוף מורכב ממשולשים וממשושים 5 בחרו משושה ומשולש שהצלע שלהם שווה.) •גזרו מקרטון קשיח מספר חלקים לפי הצורך. (השתמשו בחלקים שבחרתם בסעיף הקודם כדי לגזור חלקים שיהיו שווים בדיוק זה לזה. השתדלו לדייק.) •בנו את הגוף. (בזמן הבנייה הקפידו שבכל קדקוד יהיו מצולעים בדיוק לפי מה שחקרתם.) ד. סרטטו פריסה של הגוף שהתקבל. למורה: בתום ביצוע המשימות אפשר ליצור בכיתה תערוכה שיהיו בה כל הגופים שנבנו. כדאי לדאוג שהתלמידים יבחרו משימות שונות. 153

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר