בשנים 948 ו ‭1966-‬ התקיים ברחבי המדינה "הממשל הצבאי־, שהיה סופקו על ענייניה טל האוכלוסייה הערבית. "הממשל הצבאי־ הונהג בשטחים שהיה בהם רוב ערבי (כסו בגליל ובמשולש הקטן‭,(‬ והעניק למושל הצבאי סמכויות רחבות מכוח 'תקנות ההגנה (שעת י חירום‭, 1945 ,(‬ כגון: ביצוע מעצר סינהל‭,'‬ ה9קעת רכו‭'/‬ו, הטלת עוצר, גירוש והגבלת התנועה. הפעלת הממשל הצבאי נבעה מהחשש שערבים מקומיים יסייעו לפעילות צבאית של מדינות ערב, ומחשש מפני התארגנות ערבית לאומית עוינת. מתנגדי הממשל הצבאי טענו שאינו מתיישב עם עקרונות הדמוקרטיה.


עמוד:70

להרתנת . הענ 1 " על מעמדו ^ ל המיעוס הערבי ההגנה על זכויות המיעוט היא מיסודות המשטר הדמוקרטי . האזרחים הערבים במדינת ישראל מהווים מיעוט , ואחד ממבחניה של הדמוקרטיה הישראלית הוא בהגנה על זכויותיהם . כמו כל אזרח אחר במדינה נהנים האזרחים הערבים בישראל מזכויות פוליטיות , כמו הזכות לבחור ולהיבחר והזכות להקים מפלגה ולהתמודד בבחירות . אך יש הטוענים כי בתחומים אחרים אין האזרחים הערבים נהנים משוויון זכויות . נתמקד ב4- טענות כאלה . מעמדו של המיעוט הערבי בישראל מושפע מבעיות הביטחון של המדינה , הנתונה מאז הקמתה במצבי חירום ובמתח ביטחוני . רבים בציבור היהודי תופסים את מעמדו של המיעוט הערבי כסוגיה ביטחונית , וזאת בגלל קשריו המשפחתיים , התרבותיים והלאומיים עם מדינות ערב ועם הפלשתינים . כתוצאה מכך נמנעת מערבים ישראלים הכניסה לגופים מדיניים וביטחוניים רגישים , ומפעלים העובדים למען מערכת הביטחון סגורים לאזרחים ערבים . חובת הגיוס לצבא אינה חלה על הערבים אזרחי ישראל . היא חלה רק על הדרוזים והצי רקסים ( בדווים וערבים-נוצרים יכולים להתנדב לשרת . ( יש הרואים בכל אלה פגיעה בעיקרון הדמוקרטי של שוויון . לעומתם אחרים מצדיקים זאת מטעמי ביטחון המדינה . אלה טוענים שאין לראות בפטור לערבים מחובת הגיוס אפליה או פגיעה בדמוקרטיה , שהרי אין בכך שלילת זכות אלא פטור מחובה , מה גם שמרבית הערבים אינם רוצים לשרת כצבא וללחום באחיהם . בעיה אחרת הקשורה למעמדו של המיעוט הערבי בישראל היא בעיית הקרקעות . ערביי ישראל איבדו חלק מאדמותיהם - אדמות שהופקעו על ידי ממשלות ישראל , בעיקר בעשור הראשון לקיום המדינה . הפקעת הקרקעות נעשתה מתוקף חוקים שונים , מנדטוריים וישראליים . למשל , על פי 'תקנות ההגנה ( שעת חירום , ' 1945 , ( אפשר להכריז על אזור מסוים כעל "שטח סגור " שהכניסה אליו אסורה מסיבות ביטחון * . וחוקים שחוקקה הכנסת מתירים להפקיע קרקעות לצורכי הגנת המדינה , ביטחונה , קליטת עולים ויישובם ולצורכי פיתוח . למשל , 'חוק רכישת מקרקעין תשי " ג , ' 1953- רחוק להסדר תפיסת מקרקעין בשעת חירום תש " ט . ' 1949- במסגרת זאת הופקעו בשנות ה50- קרקעות נטושות ואחרות , והוקמו עליהן יישובים לעולים פליטי שואה ולעולים מארצות ערב . חלק מהקרקעות נמסרו לגופים שונים : צה " ל , הסוכנות היהודית , הקרן הקיימת לישראל . הבדווים בנגב טוענים לבעלות על קרקעות , שלדבריהם הם ישבו עליהן במשך דורות , אם כי לא תמיד יש ברשותם תעודות המעידות על בעלותם על קרקעות אלה . ממשלות ישראל ראו באדמות אלה קרקעות מדינה , * קראו על כך גם בפרק התשיעי , ענו ' - 109 "סמכויות החירום של הממשלה " . " על כן ראו בפרק החמישי , עמ י 54 וכן עמי . 59-58 ובדרך כלל לא הכירו בתביעות הבדווים . יש הרואים בכל אלה פגיעה בעקרון השוויון ובחירויות האזרח , בעוד שאחרים מנמקים את ההפקעות בטעמים של ביטחון המדינה . בעייתיות נוספת קשורה במעמדם ובתפקידם של "המוסדות הלאומיים" בישראל ( הסוכנות היהודית , קרן היסוד , הקרן הקיימת לישראל ** . ( אלה הס מוסדות לאומיים-יהודיים , המשרתים את הציבור היהודי אך קשורים על פי חוק בהסכמים עם המדינה . גופים אלה תורמים לאוכלוסייה היהודית בתחומים כמו עלייה , קליטה , התיישבות , פיתוח וקרקעות . הקרן הקיימת , למשל , אוסרת מכירת קרקעותיה למי שאינם יהודים . יש הטוענים שיש בכך אפליה של לאיהודים . לעומתם טוענים אחרים שפעולות הסוכנות היהודית והקרן הקיימת נועדו לסייע ליהודים וכי הן ממומנות מתרומות של יהודי העולם . כאן מתגלה מתח בין הגדרתה של ישראל כמדינה יהודית לבין הרעיון הדמוקרטי-השוויוני . ויש הטוענים כי המדינה מפלה את הערבים בתחום הסיוע לשכונות מצוקה . אלה מצביעים על כך שהממשלה , המשקיעה משאבים בעיירות הפיתוח ובשכונות מצוקה יהודיות , אינה מעניקה משאבים דומים ליישובים ערביים הזקוקים לכך . בשנים 948 ו 1966- התקיים ברחבי המדינה "הממשל הצבאי , שהיה סופקו על ענייניה טל האוכלוסייה הערבית . " הממשל הצבאי הונהג בשטחים שהיה בהם רוב ערבי ( כסו בגליל ובמשולש הקטן , ( והעניק למושל הצבאי סמכויות רחבות מכוח 'תקנות ההגנה ( שעת י חירום , 1945 , ( כגון : ביצוע מעצר סינהל , ' ה 9 קעת רכו ' / ו , הטלת עוצר , גירוש והגבלת התנועה . הפעלת הממשל הצבאי נבעה מהחשש שערבים מקומיים יסייעו לפעילות צבאית של מדינות ערב , ומחשש מפני התארגנות ערבית לאומית עוינת . מתנגדי הממשל הצבאי טענו שאינו מתיישב עם עקרונות הדמוקרטיה . ואכן , תקנות אלה בוטלו בהדרגה ובשנת 1966 בוטל הממשל הצבאי לגמרי . בתמונה : המושל הצבאי רס ן לוינ 0 קי במפגש עם נכבדי הכפר הערבי טייבה ב10- באוגוסט . 1949

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר