עמוד:7

מטרות הממוקדות במורה / המנחה התכנית מיועדת להקנות למנחה העבודה ידע עדכני , הדרוש לו לצד הידע המקצועי ( הדיסציפלינרי ) שברשותו , ואשר לא נכלל בהכרח בהכשרתו הפורמלית . מכאן נגזרות מטרות אלה : דו הקניית ידע בתחומי תהליכי כתיבה וקריאה , מיומנויות חקר והנחיית החקר : התכנית מציגה עקרונות מנחים המשותפים לכל תחומי התוכן , תוך הצבעה על צמתים הדורשים התמחות ספציפית . . 2 הקניית מיומנויות וידע בתחום ההערכה : מאחר שהנחיה של עבודת חקר מזמנת התערבות מקצועית לאורך תהליך הלמידה , אפשר וצריך להעריך עבודה כזאת על פי התהליך ולא רק על פי התוצר . לשם כך מציעה התכנית מדדים להערכה מסורתית וחלופית תוך הדגשת תיק התהליך ( הפורטפוליו ) כאמצעי מרכזי להערכה . נוסף לכך מוצעות הנחיות לבקרה ולמשוב המיועדות למורה , לעמית ולתלמיד עצמו , המשתתף בתהליך ההערכה . . 3 הקניית ידע על הפסיכולוגיה של הלמידה : הפן הנפשי והרגשי של תהליך הלמידה בכלל ושל הכנת עבודה בפרט , מטופל באמצעות הנחיית המורה כיצד לאזן ברגישות בין מרכיבים רגשיים המעורבים בתהליכי החקר והכתיבה לבין המרכיבים הקוגניטיביים , האינטלקטואליים והטכניים של תהליכים אלה . הגישה נוקטת הצבת דרישות מול עידוד והרגעה , הצבעה על ליקויים מול הדגשת היכולות , התחשבות במצבים של משברי כתיבה וחשיבה , פתיחת ערוצים ייחודיים לצורך " חשיבה על חשיבה" והכרת האמצעים השונים המסייעים בכך ( טופסי דיווח ויומן עבודה . ( . 4 תמיכה ביכולתו של המורה להתאים את פעילותו לרמת הידע והניסיון של תלמידי כיתה י' ולשונות ביניהם : רמתם של התלמידים איננה אחידה בהכרח בתחומי הקריאה , הכתיבה והכנת עבודות . הם נבדלים זה מזה בידע , בניסיונם הקודם בהכנת עבודה וביכולות הכתיבה , הקריאה והחקר . התכנית מסבה את תשומת ליבו של המורה להבדלים אלה ומציעה לו מגוון פתרונות . בין השאר מוצעות סדנאות שמטרתן לרענן ידע קודם ולהעלות את המודעות למהלך כולו , וכן מסלולי חקר המובילים לסוגות של עבודה ברמות ובהיקפים משתנים ( עבודה סוקרת , הצעת מחקר ועוד . ( . 5 תמיכה בשילוב הטכנולוגיה בהכנת העבודה נעשית באמצעות הצעות לדיון בין המורים , בירור המוכנות של התלמידים לשילוב הטכנולוגיה והצעות לשילוב כזה במקומות רלבנטיים לאורך תהליך ההכנה . . 6 תמיכה בהקמת פורום מערכתי בית ספרי להנחיית עבודה : חלקה הראשון של התכנית , היערכות לקראת הפעלת התכנית , מציע מהלכים ליצירת צוות מערכתי ממוסד , שיוקם לצורך הפעלת התכנית . מובאים כאן רעיונות לאיגום משאבים בבית הספר ומחוצה לו , על ידי שיתוף פעולה עם בעלי תפקידים בבית הספר : מורים למחשבים ולאנגלית , מידען , רכז משאבים , יועצת , מורים להבעה , נציג הנהלה , רכז פדגוגי , הורים , מומחים ועוד . כמו כן מוצעים ראשי פרקים ל"נייר עבודה" של הצוות המיועד .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר