עמוד:14

רשת של רשתות . בכל שנה מתחברים לרשת זו מיליוני מחשבים , הטווים את קוריה כקורי עכביש ענק . ואכן , רשת האינטרנט מכונה גם בשם : . World Wide Web ( WWW ) כיום יכול ילד בישראל להתיישב ליד המחשב בביתו , ליצור קשר עם ילד באוסטרליה , ובזמן אמיתי לראות על המרקע את היושב " מולו , " לשמוע את קולו , ולהתכתב איתו . לחילופין , יכול מורה בנורבגיה " לנבור " במאגר נתונים של מוסד חינוכי בארצות-הברית . מי מאיתנו לא שמע המיית יונים ביום אביב שקט , או יללת כלבים בדומיית הלילה . ברור לנו , אינטואיטיבית , שבעלי החיים הללו מקיימים צורה כלשהי של תקשורת . הם מעבירים מידע זה לזה , ממש כמונו בני האדם – אבל איננו מצליחים לפענח את המידע המועבר ביניהם . כיוון שניחנו בחוש שמיעה , אנו מצליחים לקלוט את קול החיה המהדהד בחלל , אבל איננו יודעים לפענחו . גם אם נשמע שיחה בין שני בני אדם , לא תמיד נדע לפענחה – למשל , כאשר היא נעשית בשפה זרה לנו . פתחנו בדוגמה של תקשורת קולית שהיא , כנראה , סוג התקשורת הנפוץ והמיידי על פני כדור הארץ , לפחות , בין בני האדם . הן החיות והן בני האדם מקיימים תקשורת כזאת בזכות כמה מרכיבים : ראשית , יש מקור ( source ) המפיק או משדר קולות . בדרך-כלל , הפה או הלוע הם אלה שמפיקים קולות מן הגרון , אבל לא תמיד זה כך . הצרצר , למשל , מפיק קולות צרצור על-ידי חיכוך רגלו המשוננת על גבי בטנו ( חשבו על כנר המחכך את קשתו על פני המיתרים . ( שנית , יש יעד , ( destination ) שאליו מכוון המידע ; היעד המצויד באיבר חישה לקליטת הקולות הוא האוזן . ושלישית , יש תווך ( medium ) שבו עובר הקול בדרכו מן המקור ליעד . בדרך-כלל זהו האוויר שסביבנו . אולם , חישבו על הלווייתנים : הקולות שהם מפיקים מתפשטים במים ולאו דווקא באוויר . נוסף על התקשורת הקולית ישנה גם תקשורת חזותית . חרשים-אילמים , שאמצעי שידור וקליטת הקולות שלהם נפגעו , נעזרים בשפת הסימנים . זוהי שפה המנצלת את חוש הראייה לקליטת המידע המועבר על-ידי בן השיח . גם פקחים בשדה תעופה משתמשים בסימני ידיים כדי לכוון את הטייס המסיע את מטוסו על הקרקע . במקרה זה חוש השמע של הטייס

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר