עמוד:

בעקבות קריאת הטקסט מהלכה למעשה : הטקסט הקודם שהילדים פגשו , עצי החיים , הוא טקסט מפעים , מרגש , המוליד תובנות חדשות בזכות יופיים המיוחד של היערות וממדיהם הבלתי נתפסים , ובגלל הפרטים המטרידים על הסכנות הנשקפות לנו מה"רעים" המאיימים להביא כליה על ה"טובים" בעולם כולו . הטקסט על החורשה הקטנה בכפר סבא מרגש לא פחות , אבל מסיבות אחרות לגמרי . עבור הילדים הטקסט על החורשה המקומית עשוי להיות נקודת זינוק לפעילות עצמאית מלהיבה , מאתגרת ומספקת במקומות מגוריהם , שכן יש כאן דגם לחיקוי : ילדים בכל שכונה יכולים לפתח מודעות לסביבתם , לעורר את עניין המבוגרים ולהיות מעורבים בפעולות שיקום , טיפוח ושמירה של סביבה שנעים לחיות בה . פעילויות סיכום חוזרים לתיאורים שמסרו הילדים על סביבת מגוריהם . בוחרים יחד אתם "אתגר סביבתי" מסביבת השכונה או בית הספר - מגרש גרוטאות , גן שעשועים מוזנח , מגרש חניה ארעי לא מוסדר ולא מאורגן , אזור ריכוז אשפה וקרטונים ליד קניון , מפגעים במדרכה או בכביש , מקווי מים מדיפים ריח רע , או כל מקום אחר שאפשר להירתם לטיפול בו , ובונים עם הילדים את שלבי העיסוק בנושא ( שלבים תיאורטיים או מעשיים ) . 11 נותנים לילדים פעלים מתוך רשימת המילים ה"חיוביות" שנאספה מתוך מצילים את החורשה ופעלים מתוך רשימת המילים ה"שליליות" שנאספה מתוך הטקסט עצי החיים . הפעלים כתובים בערבוביה , בסדר אקראי . ממיינים את המילים באמצעות הכנת קולאז' קבוצתי המשלב מילים , ציורים , תמונות , חפצים מודבקים . הקולאז' יכול להיות עשוי מקבוצת מילים אחת או משתי הקבוצות יחד . אפשרות אחרת למיון : טבלה שכותרות העמודות שלה הן : מילים של הרס , מילים של בנייה ( לשיקול המורה אם לתת את כותרות העמודות , למי לתת אותן , וממי לבקש לחבר אותן . ( מדברים על המיון בהקשר של הרעיונות המרכזיים הנובעים משני הטקסטים . הערה מתודית : בכיתה ( או בקבוצה ) שבה נעשה המיון באמצעות קולאז'ים , תציג כל קבוצה את הקולאז' שלה ותסביר את הרעיונות שהביעו באמצעים חזותיים . בכיתה ( או בקבוצה ) שבה נעשה המיון בטבלה , כדאי לנסח את הרעיונות העולים משני הטקסטים באמצעות שימוש במילים שבטבלה . 11 פעילות זו מתאימה לעבודה בקבוצות , בין אם בוחרים אתגר סביבתי אחד לכל הכיתה ובין אם כל קבוצה בוחרת לעצמה אתגר משלה .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר