עמוד:6

הגדרת הנמענים התחשבות בנמען במהלך כתיבה בכל פעולת כתיבה ) או דיבור ( אנו מתייחסים אל נמען / ים . ההתחשבות בנמענים באה לידי ביטוי בראש ובראשונה בתוכן הטקסט : אנו כותבים את הטקסט מתוך מודעות לצרכים של הנמענים ובהתחשבות בידע הקודם שיש להם לגבי הנושא שאנו עוסקים בו . ההתחשבות בנמענים באה לידי ביטוי גם בהיבט המבני והלשוני של הטקסט - בחירת המילים והביטויים , יצירת מבנים לשוניים , ועוד . החוקרים ברייטר וסקרדמליה מצביעים על הקשיים של " הכותב הטירון" בהקשר זה : " הכתיבה של הטירון איננה כוללת ניסיון להתמודד עם ההיבט התקשורתי של התוצר הכתוב , כלומר הכותב הטירון אינו מודע לנמען ואינו משקיע מאמץ ביצירת טקסט מובן לקורא . " ) ברייטר וסקרדמליה , ) 1987 מבררים מיהם הנמענים של האוגדן , למי הוא מיועד : להורים , למשפחות שרוצות לבלות עם ילדיהן בחופשת הקיץ , וכמובן לתלמידים עצמם , שיכולים לבחור אתר בילוי ולהציע להורים . הגדרת התוצר משוחחים עם התלמידים על המבצע המתוכנן של יצירת אוגדן המלצות לבילוי עם המשפחה . מגדירים עם התלמידים את התוצר , מה הוא יכלול - אוסף של המלצות על מקומות שונים בארץ , ובהן מידע על כל מקום מומלץ ) מידע כתוב ואפשר גם מידע חזותי ( והסבר למה מומלץ לבקר במקום . הערות דידקטיות : . 1 אפשר להציע לתלמידים גם את האפשרות לכתוב מדוע לא כדאי לבקר במקום מסוים ולהנחות אותם בהמשך בהלימה לבחירה זו . . 2 כבר בשלב זה מומלץ לדבר עם הילדים על כך שתהליך הכתיבה יהיה ארוך ) משום שהטקסטים יתפרסמו באוגדן למשפחות , ) שתתקיים פעולה של הערכת הכתיבה , ושיינתן משוב שלאחריו הכותב ישכתב ) יכתוב מחדש ( את הטקסט שלו . התכוננות לכתיבה

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר