עמוד:9

ניתוח של המלצת מומחה מבקשים מהילדים לקרוא את ההמלצה לטיול למצפור צ'רה שכתבה עיתונאית במדור לילדים באתר עכבר העיר . ניתוח ההמלצה מבחינת התוכן מזהים מה יודעים על המקום : מקום גבוה ) לגבי המילה "מצפור" ראו הערת שוליים , ) נמצא ליד נחל עמוד , יש בו עצי אקליפטוס , יש פרטים על שעות הפתיחה של המקום , יש מידע על דרך ההגעה , מתואר מה עושים בו ) צופים על הנוף , עושים פיקניק , מעיפים עפיפונים . ) ניתוח ההמלצה מבחינת הנמענים בודקים אילו פרטי מידע בטקסט חשובים יותר להורים ) למשל : דרך הגישה , שעות הפתיחה , ) ואילו רלוונטיים יותר לילדים ) למשל : מה עושים במקום . ) ניתוח ההמלצה מבחינת האמצעים הלשוניים מצביעים על המילים : מומלץ , תוכלו , חשוב . מבררים מה משותף למילים אלו , ומגיעים למסקנה שאלו מילים שרומזות או מגלות את דעתו של הכותב . אפשר למצוא עם הילדים מילים נוספות המתאימות להמלצות כמו : כדאי , אפשר . מבקשים מהילדים לזהות את המילים המתארות שיש בטקסט : מקום קטן וחביב , נוף מדהים , פיקניק חביב . מבררים מה מטרת השימוש במילים מתארות אלו , ומגיעים למסקנה שהמטרה היא לשכנע את הקוראים להגיע למקום . הילדים יכולים להציע עוד מילים מתארות כאלה ) נפלא , מרשים , מלהיב . ) 2 סביר להניח שהמילה "מצפור" אינה מוכרת לילדים , ולכן יש צורך להסבירה . אפשר להסביר את המילה מיד בתחילת הקריאה ולהראות לילדים שמילה זו היא הלחם של המילים "מצפה" ו"ציפור" ) ייתכן שגם את המילה "מצפה" יש צורך להסביר . ) אפשר לעורר את סקרנות הילדים לגבי פירוש המילה , להמשיך בקריאה ולאסוף את הנתונים : מקום גבוה , אפשר לצפות ממנו , ולהביא אותם להבנה עצמית של המילה . אפשרות נוספת היא לחפש את המילה במילון ולמצוא את ההגדרה : מצפה הררי גבוה שנשקף ממנו נוף נרחב ) כמו ממעוף הציפור . ) מכאן אפשר להבין את ההלחם שנוצר . אפשר גם להוסיף את ההגדרה המילונית לטקסט של התלמידים בהערת שוליים .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר