עמוד:223

מומנט הפיתול במנוע צעד נוצר בשל מעבר של שטף מגנטי בין הסטטור ובין הרוטור . הסטטור בנוי מברזל בעל מקדם גבוה של פארמוביליות , וכך השטף המגנטי נמשך לעבר הברזל ועובר דרכו . גודל מומנט הפיתול הוא יחסי לעוצמת השטף המגנטי ו כאשר : - N מספר הכריכות של הסליל - / עוצמת הזרם החשמלי H עוצמת השדה המגנטי - / אורך המסלול של השטף המגנטי מן הנוסחה הזאת אפשר להסיק כי עוצמת השדה המגנטי ( היחסית למומנט הפיתול , ( תלויה במספר הכריכות ובעוצמת הזרם המוזן דרכן . לכן בעבור שני מנועים אשר נראים מבחינה פיזית באותו גודל , מתקבלים מומנטים שונים אם , למשל , מספר הליפופים בהם שונה . באופן דומה , בעבור שני זרמי אספקה למנוע אשר נראים דומים , מתקבלים מומנטים שונים . מופעים , קטבים וזווית צעד למנועים יש בדרך-כלל שני מופעים ( שתי פאזות , ( אך יש גם מנועים בעלי שלושה , ארבעה ואפילו חמישה מופעים . למנוע דו-קוטבי ( bipolar ) בעל שני מופעים ( שתי פאזות ) יש שני סלילים מלופפים , אחד לכל פאזה . למנוע חד קוטבי ( unipolar ) יש גם שני סלילים , אחד לכל פאזה , אבל לכל סליל יש חיבור מרכזי . לפי מספר החוטים היוצאים מן המנוע אפשר לדעת איזה מנוע נדרש , לדוגמה , אם יוצאים ממנו ארבעה חוטים , נדרש מנוע דו-קוטבי . אם יוצאים ממנו חמישה או שישה חוטים ( חמישה - כאשר שני המרכזים מקוצרים יחדיו , ( נדרש מנוע חד-קוטבי .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר