עמוד:80

בסיום הכתיבה במחברת חזרו התלמידים על ההיגדים שלהם במליאת הכיתה ודנו במשמעות ( או בחוסר המשמעות ) של היגדים אלה ואחרים . אחרי הפעילות הזאת עוברים למשימות נוספות שפתרונן אינטואיטיבי , עדיין לפני הלמידה המסודרת . פעילויות 2 ו 3 בפעילויות אלה המשימות סגורות יותר מזו שבפעילות , 1 מכיוון שכל אחת מהן עוסקת בסיטואציה מסוימת המוכרת לילדים רבים מהחיים . בניסוי זימנו בשלב זה מספר גדול יותר של סיטואציות , ומתוכן בחרנו לכלול בפרק את פעילויות 2 ו , 3 משום שהן נמצאו הכי מתאימות לתלמידים . פעילות 2 הסבירו את המשפט : פתרתי נכון 80 אחוז מן השאלות במבחן . פעילות זו מזמנת דיון בקשר בין מספר השאלות שפותרים נכון במבחן לבין הציון . הנה הסברים שכתבו תלמידים למשפט הזה : - אני פתרתי ( נכון ) את רוב השאלות במבחן . - פתרתי נכון כמעט את רוב המבחן . - פתרתי נכון יותר מ 1 2 שאלות במבחן . - בערך קיבלתי - . 70 הילד לא הצליח את כל המבחן אלא חלק . - יש לי 80 נקודות ( במקום מאה - . ( פתר הרבה תשובות ונשאר לו קצת . - קיבל 80 בציון - אני לא פתרתי 20 אחוז , זה אומר שפתרתי 80 אחוז . - פתרתי 4 3 מהשאלות נכון בערך . היו תלמידים שפשוט חזרו על המשפט הנתון בפעילות — אפשר שהם הבינו משמעות מסוימת שלו , אך עדיין לא היו מסוגלים לבטא את המשמעות במילים שלהם . מההסברים המובאים למעלה אפשר ללמוד שהתלמידים שכתבו אותם כבר מכירים משמעויות רבות של האחוז : האחוז והמשלים שלו ל , 100 ההשוואה לחצי , ההשוואה לשלם " ) פתר הרבה ונשאר לו קצת , ( " ההשוואה לשלושה רבעים מהשלם " ) בערך ( " ועוד . ואולם למרות מגוון התשובות אסור לשכוח שכל תשובה כזאת נכתבה על ידי תלמיד אחד או תלמידים בודדים , ואצל רוב התלמידים הידע הזה עדיין איננו מסודר . לכן יש להיזהר מלבנות עליו בלבד . מכיוון שכך , לאחר הפעילויות הפתוחות כל התלמידים זקוקים להוראה מסודרת של כל אחת מהמשמעויות של אחוזים . הוראה כזאת תתחיל ביחידה הבאה - אחוזים בדיאגרמת עיגול . עד אז ממשיכים לזמן לתלמידים פעילויות שמטרתן לעורר את הידע החבוי אצלם . פעילות 3 פעילות זו עוסקת בהנחה באחוזים . נסו לפתור את הבעיה : בגד ים שמחירו בעונה היה 200 שקלים נמכר עכשיו בהנחה של . 25 % יש לי 150 שקלים . האם יספיק לי הכסף לקניית בגד הים ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר