עמוד:81

מקצת התלמידים פתרו נכון את הבעיה , בדרך כלל התלמידים שידעו ש 25 % הם רבע . את הידע הזה הם ניצלו בדרכים שונות . הנה כמה תשובות של תלמידים : - כן , מפני שעושים פה הנחה של רבע . - כן , 25 % שווה לרבע . ורבע של 200 הוא . 50 לכן אם נעשה תרגיל חיסור פשוט , נוכל לראות שזה בדיוק מספיק . - אני חושבת שכן , כי לא צריך להוריד 50 אחוז , כי אם נוריד 50 אחוז אז נשלם - . 100 כן , יש לו בדיוק מספיק כי 25 אחוז ממאה זה , 25 ו 25 אחוז ממאתיים זה חמישים ונתנו לו 50 ש"ח הנחה ויש לו . 150 אבל היו הרבה תלמידים שנתקלו בקושי שכבר ציינו אותו במבוא לפרק זה - הערבוב של מערכות המספרים השונות . תלמידים אלה ( והיו רבים כאלה בניסוי ) חיסרו 25 ( אחוזים ) מ 200 ( שקלים ) וחשבו שהמחיר החדש הוא 175 שקלים , לכן הם טענו שהכסף לא יספיק . דוגמה : לא , כי בגד הים עולה , 175 ולה יש רק . 150 בהפרדה בין שלוש מערכות המספרים ( החלקים , האחוזים והכמויות ) נעסוק במהלך הלמידה המסודרת של הנושא . בשלב זה מומלץ לתת לתלמידים לבטא את רעיונותיהם באופן חופשי גם אם הם שגויים . בסוף הפרק יהיה אפשר לחזור אל הבעיות שבפתיחת הפרק כדי שהתלמידים בעצמם ייווכחו בהבדל בין הידע שלהם לפני הלמידה לידע שלהם לאחר הלמידה . פעילויות 6-4 בפעילויות אלה עדיין עוסקים ברמה האינטואיטיבית : התלמידים מנסים להתמודד עם המשימות בעזרת הידע הקודם שלהם . עוסקים כאן ב"חלון" על צג מחשב . החלון מספק דיווח על ההתקדמות בהעברת עמודי מסמך מהמחשב למדפסת . למשל , בפעילות 4 מוצג החלון הזה : החלון הזה מדווח שכבר הועברו 31 עמודים מתוך 50 העמודים של המסמך . יש גם ייצוג ויזואלי לחלק של המסמך שכבר הודפס - זהו החלק הצבוע בכחול בסרגל . מודל זה כבר מוכר לתלמידים : מקצתם מכירים אותו מעבודתם במחשב , הוא דומה לסרגלי השברים שהשתמשו בהם בכיתה ד' ולמד החלב במכליות שבפרק "שברים - חלק ג . " למשל רואים כאן שיותר ממחצית עמודי המסמך כבר הודפסו . אולי רואים גם שבערך שני שלישים מעמודי המסמך כבר הודפסו . בחלון כתוב גם האחוז של עמודי המסמך שכבר הודפסו ( כאן . ( 62 % - המידע הכתוב בחלון מראה בבירור שמספר האחוזים איננו מספר העמודים שהודפסו עד כה . בכל אחת מהפעילויות האלה יש ייצוג לכל אחת משלוש מערכות המספרים שתיארנו למעלה . בפעילות 4 התלמידים מתבקשים להסביר את החלון הנתון ואת המספרים הרשומים בו . בפעילות 5 הם מתבקשים להשלים את הנתון החסר בחלון . בפעילות 6 אין נתונים כלל , והתלמידים מתבקשים לצייר על הסרגל שבחלון ולתאר במילים סיטואציה משלהם באחוזים ובכמויות . בניסוי היו תלמידים שפתרו את השאלות במלואן , והיו גם רבים שערבבו את מערכות המספרים ברמות שונות . הנה דוגמאות לתשובות של תלמידים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר