עמוד:38

יש הטוענים כי הטבע האנושי מכתיב את קיומן של אומות מתוחמות המודעות להבדלים ביניהן . האם הגבול המדיני יהיה כה חיוני לשמירה על הטריטוריה והזהות של המדינה גם במהלך המאה ה ? 21- האם קווי התשתיות ( כבלים , לוויינים , צינורות נפט , מסילות רכבת , נתיבי שיט וכדומה ) המזרימות סחורות ומידע מנקודה לנקודה ברחבי העולם הם הקווים החדשים , שיחליפו את קווי הגבול המוכרים לנו היום ? ואולי עומד להתרחש בתחום זה שינוי , שאין בידינו כעת כלים לחזותו . בפרק הבא ייבחן בהרחבה נושא הגלובליזציה על השפעותיו המגוונות . ? משימות לסיכום מקום ומרחבי קיום : . 1 הסבירו 4 מאפיינים של "מקום" והדגימו אותם על מקום אחד לפי בחירתכם . . 2 הסבירו והדגימו כיצד הביקור בבתים הפתוחים בפסטיבל " בית פתוח" המתקיים ביישוב בישראל עשוי ללמד אתכם על המרחב האישי ועל המרחב הקבוצתי של אנשי היישוב . . 3 הסבירו את המושג " תחושה של מקום . " המליצו על 2 פעולות שכדאי למארגני פסטיבל " בתים פתוחים" לנקוט כדי ליצור אצל המבקרים "תחושה חיובית של מקום . 4 . " הביאו דוגמה למרחב קבוצתי ייחודי בישראל או בעולם והסבירו מה ייחודו . גבולות : . 1 מהם 3 התפקידים העיקריים של גבולות ? . 2 הסבירו את המושג " גבול מ . ש . בש . " תנו דוגמה לגבול שכזה ופרטו את הקשיים שהוא מעלה . . 3 היעזרו באטלס והביאו 2 דוגמאות לגבולות מדיניים הנמתחים לאורכן של צורות נוף טבעיות ו2- דוגמאות לגבולות מדיניים שאינם מתחשבים בנוף הטבעי . . 4 אזור הגבול כמרחב ייחודי - תנו 2 דוגמאות לאופי המיוחד של אזור קו הגבול , פרטו כמה מאפיינים של כל אזור . . 5 קראו את הקטע הבא . הסבירו את המושגים " מים טריטוריאלים" ו"מים כלכליים . " איזה פתח לסכסוך גבולות מתעורר בקטע זה ומה הפתרון לכך ? " " קידוחי הגז הגדולים - דלית , תמר ולווייתן - מצויים במרחק של 60 עד 135 ק"מ מערבה מרצועת החוף של ישראל . למעשה , הקידוחים אינם נמצאים במים הטריטוריאליים של מדינת ישראל ( השטח שבריבונותה המלאה , ונמצא במרחק של עד 22 ק"מ מהחוף , ( אלא במים הכלכליים שלה - התחום שבו יש לה זכות לעשות שימוש במשאבים ימיים , ומצוי עד 370 ק"מ מחופיה . אלא שאמנת חוקי הים של האו"ם , שהתקבלה ב , 1982 קובעת כי כדי שמדינה תוכל ליהנות מהמשאבים שבתחום המים הכלכליים שלה , תחילה עליה להכריז על אלה כשלה . האמנה אינה מגדירה דרישה צורנית להכרזה , אבל קובעת שזו צריכה להיות מופקדת במוסדות האו"ם , כדי שזה יוכל להכריע במקרה של תביעות עתידיות מצד מדינות שכנות " . ( מתוך : בדיקת 'כלכליסט , ' מאת רויטל חובל , 10 . 06 . 10 כלכליסט ( .

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר