עמוד:296

עם זאת , המדרג העירוני אינו יכול לשמש מדד טוב להבחנה בין מדינות מפותחות למדינות פחות-מפותחות , מכיוון שבמדינות רבות הוא אינו תואם את המדרג העירוני של ציפף . בחלק מהמדינות המפותחות , דוגמת אוסטריה , מתקיים מדרג ראש ? ת - ואילו במדינות פחות-מפותחות , דוגמת הודו וסין , המדרג קרוב יותר למדרג “ חוק סדרי הגודל . " בעבר נטו לראות במדרג ראשות מצב שלילי , המפריע להתפתחות המדינה ועריה , אבל לפי התאוריה של הגאוגרפיה הכלכלית החדשה - ( NEG ) אגלומרצי ? ת הכוללות ריכוזים עירוניים גדולים , ואפילו ענקיים , מובילות במשך הזמן גם לפיתוחם של היישובים הקטנים במדרג העירוני . הגירה פנימית משפיעה על המדרג היישובי ההגירה הפנימית בתוך המדינה משפיעה על המדרג היישובי של המדינה . בהגירה הפנימית המהגרים עוברים ממקום מוצא למקום יעד בתוך תחומי מדינתם , והם מבקשים להגיע למקום שבו יזכו לרמת חיים ולאיכות חיים גבוהות יותר מאלה שבמקום מוצאם . למעשה , זרמי ההגירה הם סיכום של תנועות האוכלוסייה שתוארו בפרק זה . נבחין בין 4 זרמי הגירה : תנועת הגירה מהכפר אל העיר - זרם ההגירה המרכזי מאז המהפכה התעשייתית ( סוף המאה ה . ( 18- כאמור , כיום הוא מאפיין בעיקר את המדינות הפחות-מפותחות . מלבד התנועה מהכפר אל העיר קיימים עוד זרמי הגירה פנימית שממדיהם קטנים יותר : תנועת הגירה מהעיר אל הכפר - הפירוור והחזרה אל הכפר המאפיינים בעיקר את המדינות המפותחות , אך מתרחש גם בחלק מהמדינות הפחות-מפותחות . תנועת הגירה מעיר לעיר - מתקיימת בכל מדינות העולם אך ממדיה אינם גדולים . המאפיין המרכזי של תנועת ההגירה הזאת הוא הנהירה של אנשים לעבר הערים המצויות באזור הגלעין של מדינתם ואל האג . . ל ? מר . צ . י . ? ת העירוניות - וזאת מתוך שאיפה לקחת חלק בהצלחה הכלכלית של היישובים הללו . תנועת הגירה מכפר לכפר - מתקיימת אף היא בכל מדינות העולם וממדיה הם הקטנים ביותר . תכליתם של מרבית האנשים המשתתפים בה היא לעבור מאזור כפרי נחשל לאזור כפרי מתפתח יותר . על תאוריית ה - NEG- ראו ביחידה ד עמוד . 209 ? לפניכם נתוני המדרג העירוני בישראל בשנת 1961 ובשנת . 2008 א . תארו את השינויים שחלו במדרג העירוני בתקופה זו . ב . הביאו נתונים התומכים בטענה כי המדרג העירוני של ישראל נמצא בשלבי מעבר ממדרג לא מאוזן למדרג מפותח ומאוזן יותר , המתאים לחוק סדרי הגודל . המדרג העירוני בישראל , 2008 , 1961

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר