עמוד:300

גוש בניינים קצר - עירוניות טובה ג'יין ג'ייקובס , עיתונאית וחוקרת ערים , שפירסמה בשנת 1961 את ספרה " מותן וחייהן של ערים אמריקאיות גדולות , " מתחה ביקורת על מגמות הפירוור בערים האמריקניות ; על עידוד השימוש ברכב פרטי ועל הירידה בצפיפותן של הערים . המגמות הללו הובילו לטענתה להתפוררות הקהילות העירוניות , שכן כתוצאה מהן פחתו ההזדמנויות לפגישות בין תושבי העיר . אחד התנאים שהציגה ג'ייקובס להיווצרותה של רקמה עירונית מוצלחת הוא קיומם של גושי בניינים קצרים - " בלוקים קצרים , " במרחב העירוני . " בלוק" הוא שטח בנוי התחום ברחובות , כאשר בדרך כלל לא ניתן לעבור דרך השטח הבנוי מרחוב לרחוב , אלא אם כן הולכים עד קצה הבלוק . מדוע בלוקים קצרים תורמים לעירוניות ? ג'ייקובס טוענת שרקמה עירונית טובה מבוססת על נוכחותם של הולכי רגל רבים ברחוב לאורך רוב שעות היממה . כדי להשיג מטרה זו יש להנגיש את הרחוב העירוני לאותם הולכי רגל - אלו שבאים במתכוון למקום מסוים , וגם - להולכי רגל שנקרים לרחוב באופן מזדמן , בדרכם למקום אחר . ככל שישנם יותר הולכי רגל " אקראיים , " כך נחשפים בתי עסק הנמצאים ברחוב ליותר לקוחות פוטנציאליים - תנאי הכרחי לשגשוגם . נבחן את התנהגות הולכי הרגל כאשר הבלוקים ארוכים וכאשר הבלוקים צרים : בשרטוט א מוצגים שלושה בלוקים ארוכים . כתוצאה ממבנה זה , כאשר הולכי רגל יוצאים מנקודה A לנקודה , B הם יבחרו תמיד ללכת באותו מסלול . לכן לא ייווצר מגע אקראי עם אנשים או בתי עסק הנמצאים בנקודות אחרות בין הבלוקים . כתוצאה מכך , הנגישות של הולכי הרגל לבתי העסק הללו מצומצמת באופן ניכר . כאשר הבלוקים קצרים , כפי שמוצג בשרטוט ב , יש להולכי הרגל פי 4 אפשרויות להגיע מנקודה A לנקודה , B ומשמעות הדבר היא שבתי עסק וגורמים אחרים המצויים לאורך מסלולים אלה יהיו בעלי פוטנציאל חשיפה גבוה הרבה יותר להולכי רגל ולכן סביר להניח שהם יצליחו יותר . אזור מעורב של מגורים , חנויות ובתי קפה בעיר סגינאו , מישיגן , ארה"ב

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר