עמוד:344

דמותה של העיר בעתיד עדיין מעוררת שאלות רבות : האם ייווצרו צורות התארגנות במרחב שאינן מוכרות כיום ? האם יתפשטו הערים לעבר אתרים לא שגרתיים - מתחת לפני האדמה , לים ואולי אף לחלל החיצון ? האם ימשיכו תושבי הערים לנוע במרחב ממקום למקום לצרכי הפעילויות השונות שלהם , או שמא יחיו במגדלי ענק המכילים במתחם אחד את דירות המגורים , מקומות העבודה , מוסדות החינוך ואתרי הבילוי , המסחר והשירותים ? האם יימצאו לתושבי הערים די שטחים פתוחים וטבעיים בתחומי העיר ובסביבתה הקרובה , או שהם יידרשו לנסוע שעות ארוכות על מנת לראות פיסת נוף ירוק ? בשאלות אלו עוסקים כיום חוקרים מתחומי דעת שונים , ואין ספק כי התשובות עליהן ישפיעו על דמותו של המרחב העירוני בעתיד . ? משימות לסיכום . 1 התייחסו לתהליכים הבאים הכלולים בהתחדשות העירונית : תהליכי התברגנות , שימור אתרים ומבנים , פינוי-בינוי , שיקום שכונות . א . הגדירו בקצרה כל אחד מן התהליכים . ב . ציינו את יתרונותיו ואת הקשיים העומדים בפני יישומו של כל תהליך . ג . ציינו לגבי כל תהליך : האם הוא עומד בקריטריונים של צדק מרחבי-סביבתי והאם אין בו משום גזענות סביבתית ? הסבירו וחוו את דעתכם . . 2 קראו ב על פרויקט ההתחדשות העירונית בסאול צ'ונגיצ'און . אילו מטרות הושגו בתכנון ובביצוע הפרויקט ? . 3 א . כתבו 3 מאפיינים כלכליים של ערי עולם . ב . כתבו 3 מאפיינים חברתיים של ערי עולם . . 4 הסבירו את המושגים הבאים וציינו כיצד הם קשורים לערי עולם : שכונה גדורה , קיטוב חברתי , תאגיד בן לאומי , אליטה מקומית . . 5 אילו מתהליכי הגלובליזציה ( ראו יחידה א פרק שלישי ) באים לידי ביטוי בערים הגלובליות ? . 6 התבוננו בתמונה הבאה וענו : א . האם סינגפור נמנית עם המדינות המפותחות או הפחות-מפותחות ? היעזרו בטבלת הנתונים בסוף הספר . ב . אילו תהליכים גלובליים באים לידי ביטוי בתמונה ובהסבר לתמונה ? ג . האם פרויקט כזה קיים גם במדינות פחות-מפותחות ? הביאו נימוקים ודוגמאות . בסינגפור הושלמה בשנת 2010 בנייתו של הקומפלקס היוקרתי " מרינה ביי סנדס , " ובו שלושה מגדלים המחוברים ביניהם בגובה 340 מ' במרפסת ענקית רחבה ופתוחה , המכונה "פארק השמים" הפארק יכול להכיל כ 4 , 000- מבקרים ; יש בו תצפית , מסעדות , מועדוני לילה , גינות ועצים רבים . גולת הכותרת היא ברכת שחייה באורך 150 מ , ' המשקיפה על העיר כולה . את המגדלים תכנן האדריכל הישראלי משה ספדי , ובהם יותר מ 2 , 500- חדרי מלון , מרכז קניות , מוזאון לאמנות ומדע , תאטראות , מסעדות פאר וקזינו ענקי

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר