עמוד:130

הבליה הביוגנית לעתים מתרחשת בליה עקב פעילות מכאנית וכימית של בעלי חיים או צמחים , לדוגמה : מיני חלזונות מגרדים את הסלע בלשונם , מיקרואורגניזמים חודרים לסלע ומסייעים בפירורו , ובעלי חיים אחרים חופרים מחילות מתחת לסלעים ומקדמים את תהליך הבליה . זוהי בליה ביוגנית . אחת הדוגמאות לבליה ביוגנית היא זו המתרחשת בעקבות פעילותן של החזזיות : על גבי סלעים , על קירות בתים ישנים , על מצבות או בחומות עתיקות , אפשר להבחין במעין צמחים משונים וצבעוניים . " צמחים" אלה הם החזזיות - שילוב של פטרייה ואצה , החיות יחד בשיתוף . החזזיות מפרישות נוזל חומצי שממיס את הסלע או את קיר המבנה , ואלה מתמלאים בגומות קטנות , המעמיקות עם הזמן ומתרחבות . . 1 ? ערכו השוואה בין הבילה הכימית לבילה המכאנית על פי הקריטריונים הבאים : הגורמים לבילה , האזורים שהבילה נפוצה בהם , צורות הנוף שהן תוצרי הבילה . . 2 עיינו ברישמת הגורמים המכתיבים את קצב הבילה הכימית והבילה המכאנית ודרגו אותם - החל בגורם שלדעתכם יש ול ההשפעה הגדולה ביותר , ועד לגורם שהשפעתו היא הקטנה ביותר . . 3 כתבו נכון / לא נכון על המשפטים הבאים , ובמקום המשפטים שאינם נכונים כתבו משפטים נכונים : א . תופעת הקארסט ייחודית לסלעים הגיריים בלבד . ב . תופעת הקארסט באה ילדי ביטוי בצורות נוף מג ff ונות כמו מערות , חלילם , נוף טרשוני ועוד . ג . תופעת הקארסט מתרחשת אך ורק באזורים הלחים , שכמות המשקעים בהם גדולה . ד . באזורי המדבר נצפה למצוא שברי סלע מז ff ותים כתוצאה מבילה כימית . ה . באזורי המדבר רוב הבילה היא מכאנית . ו . את הבילה הביוגנית ניתן לישיך גם לבילה הכימית וגם לבילה המכאנית . ז . חולק נחל מעוגל וחלק מעיד על מרחק הסעה גדול ועל עוצמת זרימה גבוהה . ח . סלע הגיר יתבלה באזורים הגשומים מהר יותר מבאזורים הצחיחים . ט . סלע הגרניט יתבלה באזורים הגשומים מהר יותר מבאזורים הצחיחים . י . אבן החול , העשויה בעיקר מהמינראל קווארץ , וסלע הגרניט , המכיל כמות גדולה של קווארץ , יתבול בקצב שווה . . 4 זהו תופעה המעידה על תהילכי בילה בסביבתכם הקרובה - בבניינים , בדרכים ועל גדרות , פסילם וכדומה . תארו את התופעה והסבירו איזו תופעת בילה זיהיתם - מכאנית , כימית או ביוגנית . עיטור אבן על מצבה מכוסה חזזיות . המאמץ לשמר אנדרטות , פסלים ומבנים בעלי ערך היסטורי , כרוך בהסרת החזזיות , בצביעה חוזרת ובמניעת הלחות המעודדת צמיחת חזזיות

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר
© מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית