מתוך:  > חברים טובים > מבוא

עמוד:3

תיאור היחידה היחידה מציעה התמודדות עם ספרות ילדים קלאסית - "פצפונת ואנטון" מאת אריך קסטנר . הקטעים שנבחרו לשם כך הם : פרק מתוך הספר ( פרק , ( 8 ה"הרהור" המלווה פרק זה , וקטע מתוך ההקדמה מאת מיכאל דק . ביחידה זו הקטע המרכזי המטופל הוא הפרק עצמו - הפרק השמיני . שני הקטעים האחרים הם משניים . לכן מובא הסדר שלהם ביחידה לא כמו הסדר שלהם בספר . כלומר , בספר קוראים קודם כל את ההקדמה ואחר כך את פרקי הספר , ואילו ביחידה שלפנינו קוראים קודם כל את הפרק . ההרהורים שאחרי הפרק נקראים אחריו , ואילו ההקדמה נקראת רק בסוף , ומשמשת להבנת ההבדלים התרבותיים בין אז ושם לכאן והיום . שיקולים בבחירת הספר מאפייני תוכן ביחידה שלפנינו פוגשים התלמידים פרק מתוך קלאסיקה בספרות הילדים - "פצפונת ואנטון" מאת אריך קסטנר . כאן הם נחשפים לסביבה ולזמן שונים משלהם . חיי הדמויות , עולמן , היחסים ביניהן וצורת הדיבור , השונים כל כך מעולמם של הילדים הישראלים בני זמננו , מרחיבים את עולמם של הילדים , ובה בעת מחזקים בהם תחושות וערכים נטולי מקום וזמן . הסיפור הוא סיפור ריאליסטי , ספק סיפור בלשי ספק מותחן שגיבוריו הם ילדים ובמרכזו המשפחה והחברה . פצפונת היא בתו של תעשיין אמיד , ילדה בעלת חשיבה מקורית ודמיון פורה במיוחד . הוריה אינם נותנים את דעתם עליה ; האב עסוק בבית החרושת , האם שקועה בענייני חברה , והילדה גדלה תחת ידיה של מטפלת חסרת לב . בלילות שבהם ההורים מבלים מחוץ לבית , המטפלת עוקרת את פצפונת ממיטתה ושתיהן מקבצות נדבות ברחוב . את הכסף המטפלת נותנת לארוס שלה . גם אנטון מקבץ נדבות בלילות , אלא שהוא עושה זאת מתוך מצוקה אמיתית : אמו חולה , והוא מטפל בה באהבה ובמסירות ( ממש כמו אריך קסטנר בילדותו ) ויוצא לעבוד בלילות כדי לפרנס את המשפחה הקטנה . בין השניים נרקמת חברות אמת , ויחד הם מסכלים את מזימתו של הארוס הבריון של המטפלת ומשנים את המציאות שבה חיים הם ומשפחותיהם . חשובים לא פחות מן העלילה הם ה"הרהורים , " מונולוגים קצרים בין פרקי הספר , שבהם קסטנר מחווה את דעתו או מתלבט בנושאים העולים מן הסיפור ובערכים התקפים תמיד : מוסר ויושר , חמלה וחברות , אחריות , אומץ לב , כבוד והבדלי מעמדות . בפרק המטופל ביחידה זו גיבורת הספר ( פצפונת ) הולכת לפגוש את המורה של חברה אנטון בבית הספר שבו הוא לומד , כדי לפתור בעיה שלו . בפרק זה באה לידי ביטוי עוצמת החברות בין הגיבורים . פצפונת עושה מעשה אמיץ למען אנטון הנמצא בבעיה . חלק ה"הרהורים" שמטופל לאחר הפרק מעורר את הילדים לחשוב על חברות , על המשמעות שלה ועל ההשפעה שלה על שני הצדדים - הנותן והמקבל .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר
© מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית