עמוד:25

ב 2 פעילות הכנה א . לפני קריאת הקטע הבא , קראו רק את הכותרת , ונסו לשער במה עוסק הקטע . כתבו את השערתכם . ב . עתה קראו את הקטע ורשמו מהו הרעיון הכללי שלו . ג . מצאו את ההיגדים הראשיים בקטע . נסו למצוא בכל פסקה או שתי פסקות היגד המציג את הרעיון המרכזי , את ההכללה . ייתכן שההיגד מורכב מחלקי משפטים ולא ממשפט אחד שלם , ואז תצטרכו להרכיב / לחבר את ההיגד . ד . השוו את ההיגדים שלכם עם היגדים של חברים . סביר להניח שיהיו ביניכם חילוקי דעות . נסו להסביר . מדוע בחרתם דווקא בהיגדים אלה כהיגדיס ראשיים ! ה . עיינו בשאר חלקי הטקסט ובדקו : לאיזה היגד ראשי מתייחסת כל הרחבה ? היכן ממוקמת ההרחבה ביחס להיגד הראשי ברצף הטקסט ? האם ההרחבה באה לפני ההיגד הראשי או אחריו ? ואולי בתוכו ; תולדות אחר אילת לאור התגליות המחקר הארכיאולוגי במזרח התיכון התמקד מראשית ימיו בחלקיו הנושבים , בעוד שהמדבריות זכו רק להתייחסות מעטה . אולי בשל כך התמונה ההיסםורית תרםתית של המדבר הייתה עד עתה חלקית שקוטעת . הנגב נחשב לשממה שנושבה לתקופות קצרות בלבד , והשרידים יוחסו בדרך כלל ליישובי ארעי . תמונה זו הולכת ומשתנה בהדרגה . בסוף שנות השבעים הוחל בסקר חירום בנגב , לקראת פריסה מחדש של כוחות צה"ל בעקבות הסכם השלום עם מצרים , ובמשך ארבע שנים נתגלו כ 11 , 000 אתרים חדשים . באותה עת החלו גם סקרים ארכיאולוגיים נרחבים במדבריות ערב . הממצאים מעידים על רציפות יישובית ועל תרומת אוכלוסי המדבר לתרבות המזרח הקדום בתחומים שונים , כמו הפקת הנחושת ובנושאי דה ופולחן . באזור אילת נתגלו אתרים רבים וייחודיים : בקעת תמנע זורה אור על תולדות המטלוךגיה הקדומה , ובבקעת עובדה התפתחה חקלאות משגשגת . באתר קבורה במערב העיר אילת רווחו מנהגי קבורה ופולחן קדומים , שטרם נמצאו באתרים אחרים , וסמוך לאילת פעלו במאות השמינית עשירית לסה"נ שני אתרים לכריית זהב והפקתו . ? מתוך : כהן מאיר ושילר אלי , אילת אדם , ים ( מדבר . בקטע נאמר שהתמונה ההיסטורית תרבותית של המדבר משתנה בהדרגה , בזכות התרחבות המחקר הארכיאולוגי . הכללה זו נאמרת תחילה לגבי כלל המדבריות במזרח התיכון . היא מודגמת בהמשך בממצאים שנתגלו בנגב ובמדבריות ערב , ומתמקדת לבסוף בגילויים באזור אילת . אפשר להגדיר היגדים אלה בהיגדים ראשיים : ? התמונה ההיסטורית תרבותית של המדבר הייתה עד עתה חלקית שקוטעת . ? הנגב נחשב לשממה ... ( אך ) תמונה וו הולכת ומשתנה בהדרגה . ? במדבריות ערב הממצאים מעידים על רציפות יישובית . ? באזור אילת נתגלו אתרים רבים וייחודיים . האם גם אתם רשמתם את ההיגדים האלה בהיגדים ראשיים ? זכרו שאין כאן עובדות מוחלטות . בהחלט ייתכן שההיגדים שרשמתם הם ראשיים , גם אם הם אינם זהים לאלה שרשומים כאן . ב 3 . יסוד מארגן לפי מה נבנה הטקסט העיוני ? לפי מה נקבע הסדר שבוי סביב מה מאורגנים הרעיונות או העובדות ? וכיצד הם מאורגנים ? איזה עיקרון מארגן את המבנה בטקסט כזה ? הטקסט העיוני מוסר עובדות או רעיונות רבים , וכל משפט בו מוסיף עוד מידע על זה שנמסר במשפטים הקודמים . לכל טקסט עיוני יש בדרך כלל מבנה . כלומר , יש היגיון שעל פיו נמסרים הדברים , יש סדר פנימי מסוים , יש יסוד מארגן כלשהו . איך היה נראה טקסט עיוני אילולא היה בו יסוד מארגן ? מנולורגיה : עיסוק במתכות , תורת המתכות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר