עמוד:66

אתם בוודאי מכירים את שיח הסיפור , אם כבר סיפרתם סיפורים בחייכם , אם כתבתם סיפורים או האזנתם להם . בפרק זה נעשה היכרות עמוקה יותר עם מבנה הסיפור . נתבונן בסיפור הקצר על חבורת הישראלים הצעירים בפאריס ובסיפור הארוך יותר על העוגה הנכספת , כדי ללמוד מהם על המבנה של שיח הסיפור ועל תכונותיו המרכזיות . ב . ו מבנה העלילה שאלה אופיינית על סיפור היא "מה קרה ? " הדבר מעיד על כך שהסיפור האופייני , כדוגמת הסיפורים שהובאו כאן , עוסק באירועים או בהתרחשויות . האירועים המתוארים בסיפור "פרה בבית קפה '' הם הארוחה , ההתנהגות של התיירים ותגובתה של הישראלית הנזעמת . בסיפור "העוגה" עלילת הסיפור כוללת את שרשרת האירועים שהובילו לקנייתה ולאכילתה של העוגה : פתיחת החנות , הקניות היום יומיות , האוצר הכספי שנפל בחלקם של בני הבית , ההליכה לחנות , קניית העוגה , וכמובן - אכילתה . האירועים מאורגנים במבנים הקרויים "אפיזודות : " כל אפיזודה היא יחידת עלילה , והיא כוללת מספר אירועים השייכים לאותו עניין . בסיפור "פרה בבית קפה" יש שתי אפיזודות בלבד : הישיבה כבית הקפה היא אפיזודה , וגם הקימה והפגישה עם הגברת דוברת העברית הן אפיזודה . שתיהן מהוות יחידות בעלילת הסיפור . בסיפור " העוגה" יש אפיזודות רבות , כמו למשל העברת הכסף מן הילד לבעל החנות , חיתוך הפרוסה מן העוגה השלמה ואכילת הפרוסה - לכל אחד מן האירועים האלה מוקדשת אפיזודה נפרדת בסיפור . הסיפור עוסק באירועים ( התרחשויות ) וביחסים שבין האירועים . היחסים ביניהם יכולים להיות יחסי זמן , ואז האירועים מסודרים בזה אחר זה על גבי ציר הזמן , הוא הציר הכרונולוגי . למשל , הישיבה לארוחה והדיון בין האורחים בבית הקפה קדמו לקימה מן הארוחה ולפגישה הלא נעימה עם הגברת ; קבלת המטבע מן הדודה רוח'לה קדמה להודעה על קניית העוגה ולקנייה עצמה . סדר הופעת האפיזודות או האירועים עשוי להיות כרונולוגי , כמו בסיפורים שלפנינו : האירוע שקרה קודם לכן , מופיע קודם גם בסיפור , והאירוע שבא אחריו - מופיע לאחר מכן . אבל לעתים נוקטים המחברים שיטות שמפרות את הסדר הכרונולוגי , ואנו נאלצים לקפץ אחורה וקדימה ולשחזר לעצמנו את מהלך האירועים . לא תמיד קל לעשות זאת , אבל זה יכול להיות מעניין . חשבו על הסרט "ספרות זולה , " שבו מהלך האירועים מוצג מאמצע הציר הכרונולוגי ואילך . אחר כך חוזרים להתחלה ( ואז מבינים איך הגענו לאמצע , ( ורק אז מגיעים לסוף . בסרט , האפיזודות נפרדות ואינן עוקבות זו אחר זו , אבל ניתן בהחלט לארגן את הסדר במחשבה . יחסים בין האירועים או האפיזודות יכולים להיות גם יחסים לוגיים , כמו למשל יחסי סיבה ותוצאה . לדוגמה , בסיפור "פרה בבית קפה , " הגברת הגיבה ב"מוווו" מפני ששמעה את ההערות של התיירים . היחסים בין האירועים יכולים להיות יחסי תכלית , כמו בסיפור "העוגה / ' שבו הילד שמר את המטבע כדי לקנות את העוגה . מבנה האירועים הוא מבנה העלילה של הסיפור . העלילה מתרחשת לאורך ציר הזמן , אף שהיא לא תמיד מתוארת ברצף הזמן כפי שהוא נתפס על ידינו . העלילה היא אפוא שרשרת ההתרחשויות הבונות את הסיפור והיחסים שביניהן . ב 2 . מבנה היררכי הסיפור איננו רק רצף של אירועים . אמנם יש בו רצף כרונולוגי המקשר בין האירועים ומחבר ביניהם על ציר הזמן , אך רצף זה עדיין אינו הופך את האירועים לסיפור . נניח שהיינו כותבים סיפור כמו אורי , שלמה ודותן היו תיירים ישראליים בפאריס . הם קמו בבוקר , צחצחו את שיניהם , שתו קפה , אכלו ארוחת בוקר , יצאו לבית הקפה , אכלו שם ארוחה , העליבו תיירת ישראלית אחרת , שילמו למלצר , התעמתו עם התיירת , יצאו לדרכם , ביקרו נשאנז אליזה והלכו לישון . או אולי : ילד אחד רצה מאוד עוגה , הוא קיבל כסף מדודתו , קנה את העוגה ואכל אותה ( תרתי משמע . (! זהו רצף או שרשרת של אירועים , אבל האם זה סיפור ? האם כל מה שיש בסיפור הוא רצף אירועים ? בהחלט לא .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר