עמוד:144

10 . 1 סיכום : צליליות הלשון ממלאת תפקיד חשוב ורב רבדים בטקסט השירי . מצד אחד , הלשון מוסרת את המשמעויות המסומנות בה , ומצד שני רכיבי הלשון עצמם בצליליהם ובמבנים שלהם הם ככלי משחק בשיר , ובכך הם תורמים להבעה השירית הייחודית . שני מאפיינים קשורים לתכונותיו המוסיקליות של השיר : צליליות ומקצב . בפרק זה עסקנו בצליליות . המרקם הצלילי בשיר נוצר מרכיבי הלשון ( מן המבנים שלה : ( הגיים ( עיצורים ותנועות , ( הברות , הטעמה , צורנים ומילים . הצלילים בולטים בשיר בעיקר כשהם חוזרים : בפזמון חוזר ; במבנים תחביריים שלמים החוזרים על עצמם , כמו למשל צירוף ואפילו משפט ; בחזרה על מילים , על צורנים , על צלילי הברות , על הגיים ועל טעם בסופי המילים ( כלומר : בחריזה ;( בחזרה על עיצורים ותנועות במקומות שונים , כמו למשל יצירת מצלול . לפעמים מחקים צלילי השיר קולות מן המציאות , מן הטבע , באונומטופיאה . הצליליות בכל צורותיה גורמת להנאה אסתטית , המושכת את הקשב בשל עצם המשחק בצלילי הלשון . נוסף על כך היא גם משפיעה על הבנת השיר ועל התחושות המתעוררות בקורא . פעילויות תרגול : צליליות פעילויות בנושא : חזרה על מילים ( מומלץ ( 2 , 1 .- . 1 מצאו את החזרות בפיוט "כי לו יאה" מן ההגדה ( עמי . ( 138 מה תורמות החזרות לתחושה שהשיר מעורר ? . 2 מהן החזרות בשיר "כל בוקר" ( משמאל ?( האם החזרה היא על מילה בודדת , על צירוף או על מבנה תחבירי אחר ? מהם השינויים ; . 3 חזרה יכולה להתבטא במילים מאותו שדה סמנטי . קראו את השיר "סליחות" של לאה גולדברג ( עמ' . ( 139 חפשו את כל המילים שמתקשרות לגוף האדם , ואת כל המילים שמתקשרות לנוף הטבע . פעילויות בנושא : חריזה , בין חרוז לצוון ( מומלץ : , 4 ( 10 , 7 , 5 ( בזוגות ) מצאו שיר קצר הכתוב בחרוזים , והעתיקו אותו ברצף ( כלומר : לא בשורות קצובות . ( החליפו את השירים עם בן הזוג , ונסו לבנות את שירו של בן הזוג מחדש , בשורות שבהן נכתב . במה נעזרתם לגילוי המבנה ? . 5 א . העתיקו את צמדי החרוזים בשיר "יהיה" בעמוד הבא . כתבו אותם גם בתעתיק . ב . כתבו ליד כל חרוז מהם מרכיביו : ציינו את העיצורים , את התנועות וגם את הטעם . האם יש בשיר גם חרוזים של הטעמה מלעילית ? ציינו את סוג ההברה של החרוז - סגורה או פתוחה . ג . האם יש בשיר חרוזים שהם צורן דקדוקי ? מהם החרוזים ? מה מציין הצורן הדקדוקי ? ד . ההומור בשיר עושה שימוש בדו משמעות . מצאי משחקים אלה , והסבירו על מה הם מבוססים . ה . שימו לב לביטויים מן המשלב הנמוך ( סלנג ) המשובצות בשיר . אתרו אותן . מה הם התחליפים התקניים לביטויים אלה ? מה יקרה אם תשבצו בשיר את הביטויים התקניים ? שדה סמנסי , ראו עמי . 435 1 מתוך : נתן זך , בין ;; שאני בסביבה . כריכת הספר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר