עמוד:261

( הסתגר , השתלט ;( התלכדות של עיצורים זהים ( התחתנו , תכנוני , התמר , ( ובתבניות עם מקום לארבעה עיצורי שורש ( קצר , מפזר , התבשל , צדוק , חצבת ;( הידמות חלק > ת בין עיצורים בהתפעל ( הזדמן , הצטמק ;( הידמות מלאה בין עיצורים ( הדןךר , יכנס , הפיל , מגב , ( הידמות חלקית של עיצור לתנועה שלפניו - פוצץ - «— חוכך ( מכךתי , לבחש , שבירה , ( בניגוד להגייה פוצצת כשאין תנועה לפניו ( בחשתי , ? מכר . ( לחלק מן התופעות האלה יש ביטוי בכתיב המנוקד באמצעות דגש : הדגש החזק ( תבניתי : למד , התמכר , ספור או משלים התמר , מסע , יבךק ) והדגש הקל באותיות בגד כפ"ת : פתוח , הסבר . פ עילויות תרגול : שינויים בע יצ ווים פעילויות בנושא : התלכדות ( חובה : . 1 ( 3 , 1 הסבירו את התהליך שחל במילים הבאות : . 1 חרתי את הרגע בלבי . * חרתתי <—• חרתי ת שורשית התלכדה עם ת צורן עבר . . 2 הזמנו אורחים . . 3 התאכסנו בקיבוץ . . 4 הבניין מתמר לגובה רב . . 5 כךתם בור לעצמכם . . 6 מינו את התמונות לפי נושאים . . 7 מתי נחת בשדה התעופה ? . 8 ה ^ חתם רכוש ציבורי . . 2 א . כתבו את התבנית של המילים המודגשות . ב . ציינו את סוג הדגשים : פצלנו - פצל , פ-קל , צ-חזק , תבניתי . ג . שחזרו את התהליך שמציין הדגש החזק . * פצצל ?*— פצל . התכנית משדרת , התנצלותנו התקבלה , הרגשתי בטחון , הסיד נתן קבלות על השפוץ , בקשתכם נבדקת , המניות יזנקו , הספנות נפגעה . . 3 במילים המודגשות במשפטים הבאים יש יותר מדגש אחד . א . ציינו את סוגו של כל דגש ( קל / חזק ; משלים / תבניתי . ( ב . הסבירו את התהליך , שמציין הדגש החזק . . 1 זמנו לפגישה את הצוות . . 2 תכנתי את המחשב . . 3 כרתי ברית . A התאמנו בנתור לגובה . . 5 הלהבות התמרו אל-על . . 6 המתנו לאורחים . . 7 התמינו לקבוצות גיל . . 8 מתנו את הדרישות . פעילויות בנושא : שיכול ( חובה : ( 4 A איך נוצרו המילים הבאות ? הסבירו את התהליך : השתזף , נסתלק , השתלמות , מסתחרר , השתפך , מסתמן . כדי להסביר נתחו שורש , תבנית , הצורה הצפויה , התהליך והסיבה לתהליך . דוגמה : השתטה : ש ' זיפ' + התפעל = * התשזף , התהליך שחל הוא ... . 5 צקו את השורשים הבאים לבניין התפעל ולשם הפעולה התלןטלות , ובדקו מה קורה : ס'ק'ר ' נ , ' ס'פ'ר , ' ש'ל'ט , ' ס'כ'ל , ' ש'ע'ב'ד , ' ש'ח'ר'ר . '

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר