עמוד:221

בואו נדבר על זה ! רגע של לשון : “ מדוע מצאתי חן בעיניך להכירני ואנכי נכריה" בדבריה של רות יש שתי מילים דומות זו לזו : “ להכירני" ו"נכריה . " שתי המילים האלה דומות , אבל שונות ... איך זה יכול להיות ? נבין יחד . “ להכירני" - פועל בעברית שאנחנו מכירים אותו בצורתו המודרנית : “ להכיר . " מתי משתמשים בפועל הזה ? לדוגמה : נעים מאוד להכיר אותך , אני איתמר . מי אתה ? כלומר , להכיר את : לדעת מה זהותו של אדם . הפועל “ להכיר" שייך למשפחת מילים שעוסקת כולה בהיכרות , בקשר בין אנשים : אני מכיר את לביא ... הוא תמיד מגיע בזמן ... דוד איציק הוא מכר של ההורים ... אנחנו מכירים כבר הרבה מאוד זמן ... ניכר ( בולט לעין ) שהשקעת הרבה מחשבה בהכנת שיעורי הבית ... היי ! אני מכיר את השיר הזה ! כבר שמעתי אותו פעם ! אפשר להשתמש בפועל זה בהקשר שונה מעט , ועם זאת דומה , לדוגמה : בכ"ט בנובמבר , 1948 האו"ם הכיר בזכותו של העם היהודי בארץ ישראל . כלומר - להכיר ב :... לאשר את קיומו , את זכותו של משהו להתקיים . 23 א . קראו שוב את שאלתה של רות : “ מדוע מצאתי חן בעיניך להכירני ואנכי נכריה" האם , לדעתכם , בועז הכיר את רות או הכיר ברות ? הסבירו את תשובתכם . אבל רגע ... רות , בשאלתה , משתמשת במילה נוספת : “ נכריה . " “ נכריה" - או בזכר , נכרי - זהו שם תואר , כינוי לאדם זר . לדוגמה : האיש הנוכרי לא הכיר את השפה המקומית . כלומר , נוכרי - אדם זר . ארץ נכר - ארץ זרה . המילה “ נכר" שייכת למשפחת מילים שעוסקת כולה בניכור , בזרות בין אנשים : לאחר שנים בארצות הנכר , חזר לביא לישראל ... היא התנהגה בצורה מנוכרת , כאילו היא אינה יודעת מי האיש שהיא מדברת איתו ! ... האישה הנוכרייה הרגישה זרה : היא לא הבינה את השפה וסבלה מאוד ממזג האוויר ...

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר