עמוד:266

בשלמי הרעה הזאת לנו ? ... פס' 7 נחזור לסיפור על יונה . עד עכשיו , המלחים ניסו שתי שיטות להפסיק את הסערה או להציל את האונייה . שיטה אחת - הם זרקו לים חפצים . שיטה שנייה - כל אחד התפלל לאלוהיו . 12 א . בפס' 7 המלחים מציעים שיטה שלישית . מהי ? ב . לפי השיטה השלישית ( פס' , ( 7 מיהו האשם בסערה ? לפי פס' , 7 אפשר להבין שהמלחים חושבים שהסערה היא עונש שהוטל עליהם בגלל התנהגות רעה של מישהו שנמצא על האונייה ... האם הם צודקים ? האם סערה גדולה היא לא רק תוצאה של מזג אוויר ? האם יכול להיות שהתנהגותם של בני האדם קובעת סדרי עולם ? מיד נגלה ... יראה גדולה פס' 10-8 13 בפס' 10-9 יש מילה החוזרת גם בדברי יונה וגם בדברי המלחים : " יראה . " למילה "יראה" שתי משמעויות : . 1 אמונה גדולה ; . 2 פחד גדול . א . כתבו במילים שלכם : איזו משתי המשמעויות מתאימה לדברי יונה ? איזו משתי המשמעויות מתאימה לדברי המלחים ? ב . מהו הקשר בין שתי המשמעויות של המילה "יראה" - פחד ואמונה ? ג . מדוע , לדעתכם , גם יונה וגם המלחים משתמשים במילה " יראה ? " מה , סערה בים היא עונש ? זה לא סתם מזג אוויר ? ויש לי עוד שאלה ... למה המלחים חושבים שהסערה היא בעיה מיוחדת רק להם ? מה , כל האוניות האחרות בים שטו בשלווה ? לפי אמונות שונות , יש קשר בין דברים גדולים שמתרחשים בעולם לבין ההתנהגות שלנו , בני האדם . למשל , בסיפורי אליהו ( מלכים א יז ) - הבצורת היא עונש על חטאים . בתרבויות אחרות , אם הים כועס - צריך לפייס אותו ולזרוק אליו קורבן כדי שיירגע . שאלה מצוינת ! גם הפרשן רש"י שאל אותה שאלה : "רואים היו שאר ספינות הולכות בים בשלום ושלהם משתברת אמרו בשביל אחד ממנו ( מאיתנו ) הוא . " לפי רש"י , כך הם הבינו שבאונייה שלהם קיימת בעיה מיוחדת ... אז אם אתמול הייתה קשת בענן , זה אומר שאלוהים חייך אליי ? ... פס' : 9 עברי אנכי - מעם ישראל , מעם העברים . ( עברים הוא כינוי לעם ישראל ( . ואת ה' אלהי השמים אני ירא - אני מאמין בה . ' פס' : 10 וייראו האנשים יראה גדולה - האנשים פחדו פחד גדול .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר